[West-Sahara] Oromalia visolie plunder

Sara Eyckmans sara.eyckmans op gmail.com
Ma Sep 14 12:04:55 CEST 2020


Hoi Frank,

Ik was net even de visolie situatie aan het bekijken, en kwam nog eens bij
dit mailtje terecht. Het vuile spelletje van de EEAS heeft duidelijk
gewerkt: liegen over wie geconsulteerd werd. Werkelijk een schande.
Wellicht werd er al werk gemaakt van een repliek, maar indien niet, zou ik
de Minister toch vragen om een reactie op het feit dat:
1. Polisario helemaal niet werd geconsulteerd, en zelfs schandelijk
misbruikt is geworden (achtergrond: https://www.wsrw.org/a249x4179);
2. Maar liefst 83% (94 van de 112) van de actoren die de EEAS beweert
geconsulteerd te hebben, helemaal nooit geconsulteerd werden (achtergrond:
https://www.wsrw.org/a249x4180)
3. De 18 actoren die wél geconsulteerd werden, allemaal Marokkaanse
belangen vertegenwoordigen (achtergrond: https://www.wsrw.org/a249x4165).

Dergelijke leugens verdienen tegengas.

Vriendelijke groet,
Sara

On Mon, 22 Jun 2020 at 10:35, <fwillems op antenna.nl> wrote:

>
> Er is al op 26 mei 2020 een antwoord gekomen op de Kamervragen over het
> schip Oromalia dat een lading visolie uit West-Sahara naar Nederland
> heeft gebracht. Ik was niet eerder op attent gemaakt. Het is een ronduit
> schandalig antwoord waarin zelfs wordt gesuggereerd dat er overleg is
> geweest met het Polisario. De opstelling van minister Kaag in de
> regering Rutte is nu volstrekt duidelijk: men is zonder reserve
> voorstander van het exploiteren van de natuurlijke rijkdom van
> West-Sahara onder de Marokkaanse bezetting. Zonder dat er iets tegenover
> staat voor de uit het gebied verjaagde bevolking.
>
> ---
>
>
> bron:
>
> https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=359f1a55-7515-479b-93e9-4e81d89953f2&title=Antwoord%20op%20vragen%20van%20het%20lid%20Diks%20over%20de%20invoer%20van%20een%20lading%20visolie%20afkomstig%20uit%20West-Sahara%20.pdf
>
>
> Vragen van het lid Diks (GroenLinks) aan de Minister voor Buitenlandse
> Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de invoer van een lading
> visolie
> afkomstig uit West-Sahara (ingezonden 10 maart 2020).
> Antwoord van Minister Kaag (Buitenlandse Handel en
> Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 26 mei 2020). Zie ook Aanhangsel
> Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2324.
>
> Vraag 1, 2 en 4
> Klopt het dat op of omstreeks 5 maart 2020 een tankerschip met de naam
> Oramalia in de haven van Rotterdam is aangekomen met een lading visolie,
> die volgens de papieren afkomstig is uit Laayoune in Marokko?
> Klopt het dat de betreffende lading visolie in werkelijkheid afkomstig
> is uit Al
> Ajoen, de hoofdstad van West-Sahara? Indien u hier geen kennis van
> heeft,
> bent u bereid dit te onderzoeken? Zo nee, waarom niet?
> Is er visolie afgeladen van het betreffende tankerschip in Nederland? Zo
> ja,
> welke herkomst is voor de lading geregistreerd? Wie is de afnemer en wat
> is
> de eindbestemming?
>
> Antwoord 1, 2 en 4
> Op 6 maart 2020 is een tankerschip met de naam Oromalia in de haven van
> Rotterdam aangekomen. Vervolgens is het tankerschip Oromalia op 7 maart
> 2020 doorgevaren naar de haven van Amsterdam. De Douane kan vanwege
> haar geheimhoudingsplicht op basis van EU-douanewetgeving geen
> informatie verstrekken over de aangiften die zijn ingediend voor de
> lading op
> het desbetreffende schip (zie artikel 12 van Verordening (EU) nr.
> 952/2013 van
> het Europees parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot
> vaststelling
> van het douanewetboek van de Unie).
>
> Vraag 3 en 5
> Is de betreffende lading van het tankerschip door de Nederlandse
> Voedsel- en
> Warenautoriteit (NVWA) gecontroleerd? Zo ja, wat was hiervan de
> uitkomst?
> Zo nee, waarom is dit niet gebeurd, gelet op de taak van de NVWA om toe
> te
> zien op de juiste documentatie van het herkomstland?
> Klopt het dat in Europese regels is vastgelegd dat visolie voor
> menselijke
> consumptie voor de Europese markt alleen mag worden geproduceerd in een
> land dat op een goedgekeurde lijst staat, en dat West-Sahara ontbreekt
> op
> deze lijst? Maakt dit de invoer van visolie uit West-Sahara onwettig?
>
> Antwoord 3 en 5
> Onrechtmatige economische activiteiten zijn uiteraard niet goed.
> Economische
> activiteiten in de Westelijke Sahara zijn echter niet per definitie
> onrechtmatig. Om die reden heeft het kabinet steun verleend aan de
> uitbreiding van de geografische reikwijdte van de handelsafspraken met
> Marokko in overeenstemming met internationaalrechtelijke randvoorwaarden
> en op voorwaarde dat relevante uitspraken van het EU-Hof worden
> geëerbiedigd.
> Zie ook de beantwoording van Kamervragen van het lid Diks over dit
> onderwerp d.d. 17 september 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
> 2017–2018, nr. 3217).
> De NVWA maakt bij importcontrole gebruik van een door de Europese
> Commissie vastgestelde lijst van bedrijven die erkend zijn voor export
> van
> visserijproducten naar de EU. Deze lijst is gepubliceerd op de website
> van DG
> SANTE en bevat ook bedrijven in de Westelijke Sahara.1 Voor de NVWA is
> deze lijst leidend bij importcontrole. Wanneer uit de controle blijkt
> dat
> zendingen met visolie voldoen aan de EU-regelgeving die van toepassing
> is
> en de visolie geproduceerd is door bedrijven op de EU-lijst, worden deze
> toegelaten tot de EU.
>
> Vraag 6 en 7
> Kunt u bevestigen dat, mede gelet op de uitspraak van het Europese Hof
> van
> Justitie d.d. 21 december 2016 (C-104/16 P), anders omgegaan moet worden
> omgegaan met de invoer van producten uit Marokko en producten uit
> West-Sahara? Zo nee, kunt u beargumenteren waarom niet?
> Welke stappen hebben de Europese Commissie en de Europese Dienst voor
> Extern Optreden (EDEO) sinds de in vraag 6 genoemde uitspraak van het
> Europese Hof van Justitie ondernomen om overeenstemming te bereiken met
> het Front Polisario over de toepassing van handelsafspraken tussen de
> Europese Unie en Marokko in West-Sahara?
>
> Antwoord 6 en 7
> Op 21 december 2016 heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld dat
> het
> Associatieakkoord tussen de EU en Marokko en bijbehorende protocollen
> (import, oorsprongsregels) niet van toepassing zijn op de Westelijke
> Sahara
> (Zaak C-104/16 P). Dit had tot gevolg dat producten van oorsprong uit de
> Westelijke Sahara niet meer onder verlaagde invoerrechten of nulrechten
> zoals afgesproken in het Associatieakkoord mochten worden geïmporteerd
> in
> de EU. In plaats daarvan vielen deze producten onder het algemene
> markttoegangsschema van de EU binnen de Wereldhandelsorganisatie.
> Naar aanleiding van de Hofuitspraak hebben de Europese Commissie en
> Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) op basis van een door de
> Raad
> vastgesteld onderhandelingsmandaat met Marokko onderhandeld over
> uitbreiding van de geografische reikwijdte van de protocollen bij het
> Associatieakkoord tot de Westelijke Sahara.
> De Europese Commissie en EDEO hebben zich daarbij ingezet om een brede
> groep vertegenwoordigers en belangenorganisaties, inclusief
> vertegenwoordigers
> van het Polisario Front, zo goed mogelijk te betrekken. Het overgrote
> deel van de geconsulteerde partijen heeft zijn visie gedeeld met de
> Europese
> Commissie. Enkele groepen, zoals de Sahrawi Association of Victims of
> Human Rights Violations, hebben daarvan afgezien. De uitkomsten van de
> consultaties zijn door de Europese Commissie verwerkt in een verslag.2
> Het
> kabinet steunt de Commissie in de brede consultatie waarin meerdere
> partijen zijn gehoord en is van mening dat de Commissie en EDEO alle
> redelijke en haalbare stappen hebben ondernomen om de bevolking van de
> Westelijke Sahara adequaat te betrekken. De instemming van Polisario
> Front
> is daarbij niet doorslaggevend.
> Uitbreiding van de geografische reikwijdte is op 19 juli 2019 in werking
> getreden nadat beide partijen hun goedkeuringsprocedures hadden
> doorlopen.
> Sindsdien kunnen producten van oorsprong uit de Westelijke Sahara
> weer onder dezelfde verlaagde invoerrechten of nulrechten worden
> geïmporteerd in de EU.
>
> Uw Kamer is geïnformeerd over de inzet van de Europese Commissie en
> EDEO in dit kader en de Nederlandse positie ten aanzien van uitbreiding
> van
> de geografische reikwijdte van de protocollen via de geannoteerde agenda
> Raad Buitenlandse Zaken van 16 juli 2018 (Kamerstuk 21 501-02, nr.
> 1895), in
> antwoorden van het kabinet op het schriftelijk overleg Raad Buitenlandse
> Zaken van 16 juli 2018 (Kamerstuk 21 501-02 nr. 1896) en in de
> beantwoording
> van Kamervragen van het lid Diks over dit onderwerp d.d. 17 september
> 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 3217).
>
> Vraag 8
> Klopt het dat een nieuwe uitspraak wordt verwacht van het Europese Hof
> van
> Justitie over West-Sahara, in het bijzonder over de naleving van haar
> eerdere
> uitspraak in 2016? Zo ja, wanneer wordt deze uitspraak precies verwacht?
> Kunt u de Kamer informeren over de consequenties van de uitspraak zodra
> deze er ligt?
>
> Antwoord 8
> Er zijn momenteel drie zaken bij het Gerecht van de Europese Unie
> aanhangig
> (T-279/19, T-344/19 en T356/19) waarin Front Polisario verzoekt om
> nietigverklaring van respectievelijk: 1) Besluit (EU) 2019/217 van de
> Raad van
> 28 januari 2019 betreffende de sluiting van de overeenkomst in de vorm
> van
> een briefwisseling tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko
> over
> de wijziging van de Protocollen nrs. 1 en 4 van de Euromediterrane
> overeenkomst
> waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese
> Gemeenschappen en hun lidstaten enerzijds, en het Koninkrijk Marokko
> anderzijds; 2) Besluit (EU) 2019/441 van de Raad van 4 maart 2019
> betreffende
> de sluiting van de partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij
> tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko, het bijbehorende
> uitvoeringsprotocol en de briefwisseling bij de overeenkomst; en 3)
> Verordening
>   (EU) 2019/440 van de Raad van 29 november 2018 betreffende de
> verdeling van de vangstmogelijkheden in het kader van de
> partnerschapsovereenkomst
> inzake duurzame visserij tussen de Europese Unie en het Koninkrijk
> Marokko en het
> bijbehorende uitvoeringsprotocol. Het is nog niet bekend wanneer het
> Gerecht
> uitspraak in deze zaken zal doen.
>
> Vraag 9
> Kunt u instaan voor de betrouwbaarheid van de handelscijfers van het
> Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tussen Nederland en
> West-Sahara?
> Zo ja, kunt u toelichten waarom u dit kunt? Zo nee, hoe apprecieert u
> dit?
>
> Antwoord 9
> Het CBS baseert zich voor de in- en uitvoerstromen met landen en
> gebieden
> buiten de Europese Unie op beschikbare informatie uit gegevens van de
> Douane. Deze zijn ontleend aan de douaneaangiftes van bedrijven. Het
> valt
> niet te garanderen dat hiermee de handel tussen Nederland en de
> Westelijke
> Sahara volledig in kaart wordt gebracht.
> Het kabinet hecht dan ook waarde aan de afspraken die de Europese
> Commissie en Marokko hebben gemaakt in het kader van uitbreiding van de
> geografische reikwijdte van de protocollen bij het Associatieakkoord tot
> de
> Westelijke Sahara over jaarlijkse informatie-uitwisseling via het
> associatiecomité.3
> Dit om een beter beeld te krijgen van de economische ontwikkeling in
> de Westelijke Sahara en uitvoer van de Westelijke Sahara naar de EU.
> Deze
> informatie wordt gebruikt om het rapport van de Europese Commissie en
> EDEO over de economische ontwikkeling in het gebied te actualiseren.
>
> Vraag 10 en 11
> Wordt de herkomst van producten uit de West-Sahara door de douane
> zorgvuldig geregistreerd, of is het risico aanwezig dat producten uit
> WestSahara
> soms als afkomstig uit Marokko worden aangeduid?
> Bent u bereid de zorgvuldigheid van de registratie door de douane van
> producten afkomstig uit West-Sahara te laten onderzoeken? Zo nee, waarom
> niet?
>
> Antwoord 10 en 11
> Op grond van Europese douanewet- en regelgeving, wordt de marktdeelnemer
> die
> een aangifte bij de Douane indient om goederen in het vrije verkeer te
> brengen
> met toepassing van een preferentiële regeling, geacht de oorsprong van
> de
> goederen aan te geven en in het bezit te zijn van het daarvoor vereiste
> originele oorsprongsbewijs. Dit oorsprongsbewijs moet zijn afgegeven
> door een
> bevoegde autoriteit in het land van uitvoer. De Douane controleert
> risicogericht
> op de juistheid van de oorsprong van goederen. Dat geldt ook voor
> goederen die
> zijn aangegeven met als oorsprong Marokko. Ik zie derhalve geen
> aanleiding om de
> handelwijze van de Douane te laten onderzoeken.
> Het is daarnaast aan het bedrijfsleven om de herkomst van producten
> juist en
> niet-misleidend weer te geven op het etiket van het betreffende goed. De
> NVWA is
> verantwoordelijk voor toezicht en de handhaving en doet dit op basis van
> staand
> interventiebeleid. Consumenten kunnen, indien zij vermoeden dat er
> sprake is van
> misleiding over de herkomst van een product, een klacht indienen bij de
> NVWA.
>
> 1 Zie https://webgate.ec.europa.eu/sanco/traces/output/MA/FFP_MA_en.pdf.
> 2 Zie
>
> https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0346R(01)&from=EN
> .
> 3 Zie
> https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-6222–2020-INIT/en/pdf.
>
>
>
>
> _______________________________________________
> West-Sahara mailing list
> West-Sahara op ddh.nl
> http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lijsten.ddh.nl/pipermail/west-sahara/attachments/20200914/d7b202ee/attachment-0001.html>


Meer informatie over de West-Sahara maillijst