[West-Sahara] Minister Blok loog over handel in West-Saharaanse roofbuit

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Vr Jul 20 12:41:28 CEST 2018

Tekst overgenomen van Supermacht. De noten en de foto's zijn beschikbaar
op het web:
https://www.supermacht.nl/2018/07/19/minister-blok-loog-over-handel-in-west-saharaanse-roofbuit/

(19 juli 2018) Het Europese Hof van Justitie vonniste dat de handels- en
visserijverdragen tussen de EU en Marokko geen betrekking (mogen) hebben
op het grondgebied van West-Sahara. De EU probeert echter de
formuleringen in die verdragen zodanig aan te passen dat de handel in
producten en diensten vanuit dit bezette gebied gewoon door gaan. Onze
minister Blok van Buitenlandse Zaken ondersteunt deze poging en heeft
daarover gelogen in de Tweede Kamer.

Door Frank Willems (Stichting Zelfbeschikking West-Sahara)

Het label ´Marokko´

Voormalig VVD-minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken had het al
moeilijk met de handel in producten uit de bezette West-Sahara. In
augustus 2012 antwoordde hij op vragen van het toenmalige SP-kamerlid
Harry van Bommel over producten uit de Westelijke Sahara onder het label
Marokko die in de Nederlandse supermarkten liggen [1].

Hij verzekerde de Tweede Kamer dat op de invoer van producten uit
West-Sahara een ander importtarief van toepassing is dan op producten
uit Marokko. Tenslotte is West-Sahara geen Marokkaans grondgebied.
Rosenthal voegde er aan toe dat de douane er op toeziet dat de juiste
tarieven worden berekend.

Uitspraken Europees Hof duidelijk

De toenmalige VVD-minister kreeg later tot in hoogste instantie volkomen
gelijk van het Europees Hof van Justitie [2]. Tomaten en andere groente
uit West-Sahara maar ook fruit, vis, zout, fosfaat en zand vallen niet
onder de regelingen en verdragen die Europa -en dus Nederland- met
Marokko heeft gesloten. De handels- en visserijverdragen met Marokko
gelden niet voor producten uit West-Sahara. Het is allemaal niet
moeilijk en wel duidelijk.

Minder helder was echter hoe de Nederlandse douane onderscheid maakte
tussen producten afkomstig uit West-Sahara en uit Marokko. De
Marokkaanse douane verstrekte namelijk in beide gevallen papieren met
als oorsprongsland Marokko.

Douane maakt(e) geen onderscheid

Uiteindelijk is gebleken dat de Nederlandse douane helemaal geen
onderscheid maakte – en nog steeds niet. Daar heeft Rosenthal dus over
gelogen. Maar hij loog wel in commissie. De Europese Commissie wel te
verstaan. Want deze club heeft het maken van onderscheid door de douane
effectief weten te blokkeren [3]

Nadat het Europees Hof van justitie VVD-minister Rosenthal gelijk gaf in
vonnissen van december 2016 en februari 2018 dat West-Sahara geen deel
uitmaakt van het koninkrijk Marokko, gaven noch de Nederlandse regering
noch de Europese Commissie de douane opdracht om te controleren op
herkomst voor het maken van onderscheid tussen Marokkaanse en Saharaanse
producten.

Blok loog over consultatie met Polisario

We hebben nu te maken met minister Stef Blok van de VVD op Buitenlandse
Zaken. Die ging onlangs akkoord met het voorstel van de Europese
Commissie om het handelsverdag met Marokko uit te breiden met een paar
zinnetjes zodat de handel met bezet West-Sahara er ook onder zou komen
te vallen [4]. Wat voor juridische toverformules men daarbij in
gedachten heeft, is nog niet duidelijk. Volkenrechtdeskundigen zijn er
er heel benieuwd naar.

Vast staat dat de oorspronkelijke bevolking bij de handel in haar
natuurlijke rijkdommen om toestemming gevraagd moet worden. Daar kan
maar op één manier een mouw aan worden gepast en dat is door er over te
liegen. En dat is wat Blok heeft gedaan.

Tijdens een schriftelijke overleg van de Tweedekamercommissie voor
Buitenlandse Zaken [5] stelde hij in alle ernst dat de Europese
Commissie het Front Polisario, die de Saharaanse bevolking
vertegenwoordigt, heeft geconsulteerd over het voorstel om de Westelijke
Sahara bij Marokko te voegen wat de verdragen over handel en visserij
betreft. Blok stelde van mening te zijn dat “de Commissie alle redelijke
en haalbare stappen heeft ondernomen om de instemming van de bevolking
van de Westelijke Sahara te verkrijgen” [6].

Het is botte leugen en een eenvoudig aantoonbare leugen. De
vertegenwoordiger van Front Polisario in Nederland, dhr. Chej Ramdan
verklaarde desgevraagd: “Ik ben niet benaderd door de Nederlandse
regering. Het Front Polisario is niet geconsulteerd. Ik maak bezwaar
tegen deze voorstelling van zaken” [7].

Een tweede aantoonbare grote VVD-leugen over de handel in geroofde
rijkdommen ten koste van de Saharawi vluchtelingen. Er zit systeem in.

Het Front Polisario heeft overigens al weer nieuwe juridische
gerechtelijke procedures aangekondigd [8]. Maar de aanvoer van gestolen
goederen gaat nog steeds door.

Nieuw schip aangekomen vanuit West-Sahara

Vandaag is er weer een Nederlands vrachtschip vanuit West-Sahara in
Europa aangekomen, de mv Bente [9]. Dit schip laadde natuurlijke
rijkdommen in bezet gebied, waarschijnlijk vismeel. De Bente vertrok uit
Al Ajoen, de bezette hoofdstad van West-Sahara, en is nu aangekomen in
het Duitse Bremen. Waarschijnlijk gaat het hierbij om illegaal geroofde
natuurlijke rijkdommen waarover het Europees Hof van justitie een
uitspraak deed.

Wat gaat de Duitse douane doen?

Het is nu belangrijk om te zien wat er gaat gebeuren. Zal de Duitse
douane controleren en handhaven op de oorsprong, de juiste toepassing
van de invoertarieven en de rechtmatigheid van de invoer? Of gaat knijpt
men op bevel van de Europese Commissie een oogje toe om de Marokkaanse
vrienden de hand boven het hoofd te houden?

Het Ierse voorbeeld

In Ierland wordt de invoer uit bezet gebied anders en beter aangepakt.
Een wetsvoorstel van senator Frances Black is op 11 juli aangenomen door
de Seanad Éireann, de Ierse Senaat [10]. Deze wet (The Control of
Economic Activity (Occupied Territories) Bill 2018) verbiedt de invoer
en verkoop van goederen, diensten en natuurlijke rijkdommen afkomstig
uit illegale nederzettingen in bezette gebieden. Zulke nederzettingen
zijn illegaal volgens zowel het internationale humanitair recht als de
Ierse wet, en resulteren in mensenrechtenschendingen op het terrein. De
Ierse wet wil een eind maken aan de economische steun die Ierse
bedrijven bieden door handel in nederzettingsproducten. Een duidelijk
voorbeeld is de bezetting van West-Sahara door Marokko.