<div dir="ltr">Prachtig brief!<div>Groetjes,</div><div>Pedro</div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">2016-04-20 12:15 GMT+02:00 Frank <span dir="ltr"><<a href="mailto:fwillems@antenna.nl" target="_blank">fwillems@antenna.nl</a>></span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Geachte mevrouw van Beek, AH Klantenservice,<br>
<br>
Dank u wel voor uw antwoord. Dat mijn tomaten zijn geteeld door het<br>
bedrijf Azura is nu duidelijk.<br>
Dat bedrijf maakt, zoals u opmerkt, geen onderscheid tussen<br>
productiegebieden binnen Marokko. Dat is een probleem. Het is belangrijk<br>
te weten dat het Marokkaans/Franse bedrijf volgens de Marokkaanse wet<br>
geen onderscheid mag maken tussen Marokko en West-Sahara.<br>
<br>
Volgens de Nederlands wet moet dat onderscheid wel degelijk worden<br>
gemaakt. Dat is de wet die hier van toepassing is, neem ik aan.<br>
Nederland, noch enig ander land, erkent de Marokkaanse aanspraken op<br>
West-Sahara. De Nederlandse regering waarschuwt bij het doen van<br>
investeringen en zaken in het gebied van West-Sahara.<br>
<br>
De handel met Marokko is geregeld in Europese verdragen. In een arrest<br>
van 10 december 2015 heeft het Europees Hof van Justitie het<br>
handelsverdrag voor agrarische producten tussen de EU en Marokko voor<br>
wat betreft het door Marokko bezette deel van West-Sahara ongeldig<br>
verklaard. De handel in producten uit West-Sahara kan dus niet vallen<br>
onder hetzelfde douane tarief dat is bepaald in het handelsverdrag met<br>
Marokko.<br>
<br>
Er dient dus onderscheid te worden gemaakt tussen productiegebieden in<br>
Marokko en in West-Sahara. Voor de douane maar natuurlijk ook voor de<br>
consument, die recht heeft op een correcte herkomstvermelding.<br>
<br>
Albert Heijn is niet goed bezig.<br>
<br>
De Marokkaanse bezetting van West-Sahara veroorzaakt veel leed bij de<br>
oorspronkelijke bevolking voor zover die niet is gevlucht. De<br>
vluchtelingen leven in deprimerende omstandigheden in de buurlanden.<br>
<br>
Op de verpakking van de tomaten vond ik een briefje met informatie over<br>
de Albert Heijn Foundation die in 2007 is opgericht samen met de<br>
leveranciers. Deze foundation investeert vooral in lokale projecten op<br>
het gebied van wonen, scholing en gezondheid. Dat is een mooi initiatief.<br>
<br>
Deskundigen in het volkenrecht zijn van mening dat de exploitatie van de<br>
natuurlijke rijkdom in een bezet gebied, zoals water voor de verbouw van<br>
tomaten, slechts is toegestaan als de oorspronkelijke bevolking na<br>
consultatie hierin toestemt en kan delen in de opbrengst. Heeft Albert<br>
Heijn samen met Azura de oorspronkelijke bevolking gevraagd of het<br>
schaarse woestijnwater kan worden ingezet voor de cherry-tomaatjes?<br>
<br>
De Albert Heijn Foundation werkt nauw samen met ICCO en FairMatch<br>
Support die helpen met het selecteren van de juiste projecten. Zijn er<br>
projecten in de Sahrawi vluchtelingenkampen die worden gesteund? En zo<br>
niet, zijn er dan plannen in die richting?<br>
<br>
Ik wacht geduldig op uw antwoord.<br>
<br>
<br>
met vriendelijke groet,<br>
<br>
Frank Willems<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Op 20-04-16 om 09:08 schreef Albert Heijn Internetklantenservice:<br>
> Geachte heer Willems,<br>
><br>
> Hartelijk dank voor uw bericht van 08-04-2016.<br>
><br>
> Het antwoord is vertraagd, excuses hiervoor.<br>
> Naar aanleiding van uw mail heb ik nogmaals navraag gedaan bij de<br>
> verantwoordelijke afdeling en het volgende vernomen:<br>
><br>
> Albert Heijn verkoopt tomaten uit Marokko en houdt zich voor labeling en<br>
> oorsprongsbenaming aan de door de EU (en NL) gestelde regels. Daarbij<br>
> wordt geen onderscheid gemaakt tussen productiegebieden binnen Marokko.<br>
> Deze tomaten komen van het bedrijf Azura.<br>
><br>
> Ik vertrouw u met deze informatie van dienst te zijn.<br>
><br>
> Met vriendelijke groet,<br>
><br>
> Mirjam van Beek<br>
> Albert Heijn Klantenservice<br>
><br>
> Uw vraag was:<br>
><br>
> Geachte Klantenserice,<br>
><br>
> Uit uw antwoord begrijp ik dat het seizoen voor tomaten uit Noord-Afrika<br>
> voorbij is.<br>
> Mijn vraag is echter nogmaals waar *mijn* tomaten vandaan komen. Ik heb<br>
> die tomaten bij Albert Heijn gekocht en ik vraag eenvoudig waar die<br>
> tomaten geteeld zijn.<br>
><br>
> Ik heb begrepen dat de tomaten afkomstig zijn van het Frans/Marokkaanse<br>
> bedrijf Azura. Klopt dat?<br>
><br>
> met vriendelijke groet,<br>
><br>
> Frank Willems<br>
><br>
><br>
> Op 08-04-16 om 14:54 schreef Albert Heijn Internetklantenservice:<br>
>> Geachte heer Willems,<br>
>><br>
>> Hartelijk dank voor uw bericht van 30-03-2016.<br>
>><br>
>> Wij verkopen op dit moment geen tomaten die in West-Sahara geteeld zijn.<br>
>><br>
>> Met vriendelijke groet,<br>
>><br>
>> Alexander Gillesse<br>
>> Albert Heijn Klantenservice<br>
>><br>
>> Uw vraag was:<br>
>><br>
>> Geachte Albert Heijn Internetklantenservice, beste Deniece,<br>
>><br>
>> Het is fijn om te weten dat Albert Heijn zich aan de wet houdt. Ik<br>
>> verwacht niet anders.<br>
>> Ook is het fijn van te weten dat u uw best zal doen het adres van de<br>
>> fabrikant of teler(s) geven.<br>
>><br>
>> Mijn vraag is nogmaals waar mijn tomaten vandaan komen. Ik heb begrepen<br>
>> dat zij afkomstig zijn van het Frans/Marokkaanse bedrijf Azura. Klopt dat?<br>
>><br>
>> Daarbij is de vraag tevens hoe Albert Heijn verschil maakt tussen<br>
>> tomaten die zijn geteeld in West-Sahara en tomaten die zijn geteeld in<br>
>> Marokko. Het kan ook zijn dat Albert Heijn geen verschil maakt. Dat kan<br>
>> natuurlijk. Als dat zo is wil ik dat graag weten.<br>
>><br>
>> met vriendelijke groet,<br>
>><br>
>> Frank Willems<br>
>><br>
>><br>
>><br>
>> Op 30-03-16 om 14:48 schreef Albert Heijn Internetklantenservice:<br>
>>> Geachte heer Willems,<br>
>>><br>
>>> Hartelijk dank voor uw bericht van 29-03-2016.<br>
>>><br>
>>> U vraagt zich af op welke manier Albert Heijn onderscheid maakt tussen<br>
>>> tomaten uit Marokko en uit bezette gebieden.<br>
>>><br>
>>> Bij de etikettering van onze producten houden wij ons aan nationale en<br>
>>> internationale wet- en regelgeving. Wij voldoen aan de wettelijke<br>
>>> etiketteringseisen en zullen op grond hiervan het land van herkomst<br>
>>> vermelden op die producten waar dat verplicht is.<br>
>>><br>
>>> Indien land van herkomst aanduiding niet wettelijk verplicht is, kunnen<br>
>>> klanten zich tot Albert Heijn wenden met de vraag uit welk land een<br>
>>> product afkomstig is; wij zullen dan ons uiterste best doen hierop een<br>
>>> antwoord te geven waarbij wij het adres van de fabrikant of teler(s)<br>
>> geven.<br>
>>><br>
>>> Supermarkten zijn bereid om alternatieve en meer gedetailleerde vormen<br>
>>> van etikettering toe te passen op producten uit betwiste gebieden zodat<br>
>>> de consument op het moment van aankoop nog nauwkeuriger kan zien waar<br>
>>> het product vandaan komt. Om deze alternatieve vormen van etikettering<br>
>>> mogelijk te maken hebben diverse organisaties, waaronder de branche<br>
>>> organisatie van de supermarkten, het Centraal Bureau<br>
>>> Levensmiddelenhandel (CBL), een beroep op de overheid gedaan om<br>
>>> duidelijkheid te verschaffen over de wettelijke status van de producten<br>
>>> uit bezette gebieden en hoe producenten en supermarkten, als zij<br>
>>> producten uit deze gebieden verkopen, deze kunnen etiketteren. De<br>
>>> Nederlandse overheid verwijst echter naar de Europese overheid, die tot<br>
>>> op heden ook geen duidelijkheid geeft.<br>
>>><br>
>>> Het CBL zal bij de overheid blijven aandringen om duidelijkheid te<br>
>>> verschaffen als het gaat om herkomstetikettering van producten uit<br>
>>> betwiste gebieden.<br>
>>><br>
>>> Ik vertrouw erop dat u via dit bericht voldoende bent geïnformeerd.<br>
>>> Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u altijd contact<br>
>>> opnemen met onze klantenservice via het (gratis) telefoonnummer<br>
> 0800-0305.<br>
>>><br>
>>> Met vriendelijke groet,<br>
>>><br>
>>> Deniece Lodewijks<br>
>>> Albert Heijn Klantenservice<br>
>>><br>
>>> Uw vraag was:<br>
>>><br>
>>> Beste Mirjam,<br>
>>><br>
>>> Dank voor uw antwoord. Ik heb nog een paar tomaten bewaard en ze zien er<br>
>>> nu nog steeds hetzelfde uit. Ik hoop dat ze niet al te veel zijn<br>
>>> behandeld met conserveringsmiddelen.<br>
>>> Ik heb ondertussen op internet gezocht op het nummer van het station<br>
>>> 7607R R en ik zie dat ze worden geteeld door het bedrijf Azura. Klopt<br>
>>> dat? Het is een Frans/Marokkaans bedrijf dat tomaten kweekt in het door<br>
>>> Marokko bezette deel van West-Sahara. Voor Azura is Marokko en<br>
>>> West-Sahara hetzelfde. Op welke manier maakt Albert Heijn onderscheid<br>
>>> tussen tomaten uit Marokko en tomaten uit het bezette gebied?<br>
>>><br>
>>> met vriendelijke groet,<br>
>>><br>
>>> Frank Willems<br>
>>><br>
>>><br>
>>><br>
>>><br>
>>><br>
>>> Op 25-03-16 om 14:09 schreef Albert Heijn Internetklantenservice:<br>
>>>> Geachte heer Willems,<br>
>>>><br>
>>>> Hartelijk dank voor uw bericht van 18-03-2016.<br>
>>>><br>
>>>> Ik kan u berichten dat we inderdaad geen datum meer zetten op aantal<br>
>>>> producten, waaronder tomaten en blauwe bessen. Deze verkopen erg goed<br>
>>>> waardoor de investering van het coderen niet zo nuttig is. We kunnen<br>
>>>> veel kosten reduceren door het niet coderen en deze stoppen we dan weer<br>
>>>> in lagere verkoopprijzen.<br>
>>>><br>
>>>> We hebben de info achterhaald op basis van de codes die u doorgeeft.<br>
>>>> Deze tomaatjes zijn hier in Nederland aangekomen rond de 14e.<br>
>>>> Normaal gesproken zouden ze na levering aan de winkels nog een dag of 6<br>
>>>> houdbaarheid meekrijgen.<br>
>>>> Dus zouden deze tot ongeveer de 21e houdbaar ( geweest ) moeten zijn.<br>
>>>><br>
>>>> De rivolo tomaten worden geteeld in het gebied rond Agadir in Marokko.<br>
>>>><br>
>>>> Ik vertrouw u met deze informatie van dienst te zijn.<br>
>>>><br>
>>>> Met vriendelijke groet,<br>
>>>><br>
>>>> Mirjam van Beek<br>
>>>> Albert Heijn Klantenservice<br>
>>>><br>
>>>> Uw vraag was:<br>
>>>> Beste Klantenservice,<br>
>>>><br>
>>>> De volzoete Rivolo cherrytomaten zijn smakelijk. Maar ik heb er twee<br>
>>>> vragen over. Ik kan de houdbaarheidsdatum niet vinden. Wel andere<br>
>>>> gegevens: ik heb 400 gram met lotnummer 101416810112433 C. En er staat<br>
>>>> station 7607R vermeld op de verpakking. De streepjescode op de verpakkig<br>
>>>> is 8718906329980. Hoelang zijn de tomaatjes nog houdbaar?<br>
>>>> Het land van oorsprong is Marokko. Kunt u mij vertellen waar deze Rivolo<br>
>>>> tomaten in Marokko worden geteeld?<br>
>>>> Alvast bedankt voor de moeite.<br>
>>>><br>
>>>> met vriendelijke groet,<br>
>>>><br>
>>>> Frank Willems<br>
>>><br>
>><br>
><br>
_______________________________________________<br>
West-Sahara mailing list<br>
<a href="mailto:West-Sahara@ddh.nl">West-Sahara@ddh.nl</a><br>
<a href="http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara" rel="noreferrer" target="_blank">http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara</a><br>
</blockquote></div><br><br clear="all"><div><br></div>-- <br><div class="gmail_signature">____________________________________________<br>IPJET- International Platform of Jurists for East Timor<br>Secretariat: Gruttohoek 13<br>                  2317 WK  Leiden<br>                  Netherlands<br>Tel: +31-71-5221065<br>Email: <a href="mailto:ipjet2@gmail.com" target="_blank">ipjet2@gmail.com</a><br>____________________________________________<br></div>
</div>