<html><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"></head><body ><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><div style="font-size:9px;color:#575757">Verzonden vanaf Samsung Mobile</div></div><div>-------- Oorspronkelijk bericht --------</div><div>Van: Frank <fwillems@antenna.nl> </div><div>Datum:16-02-2016  14:04  (GMT+01:00) </div><div>Aan: west-sahara@ddh.nl </div><div>Onderwerp: [West-Sahara] Nota ivm opzeggen verdrag </div><div><br></div>
<div class="PlainText">De nota van de minister over het opzeggen van het verdrag met Marokko<br>
staat op het web.<br>
<br>
<a href="https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/documenten/kamerstukken/2016/02/12/nota-naar-aanleiding-verslag-wetsvoorstel-opzegging-verdrag-marokko">https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/documenten/kamerstukken/2016/02/12/nota-naar-aanleiding-verslag-wetsvoorstel-opzegging-verdrag-marokko</a><br>
<br>
Hieronder de belangrijkste woorden over West-Sahara.<br>
<br>
8. Westelijke Sahara<br>
De leden van de CDA-fractie stellen de vraag welke internationale<br>
consequenties het ingaan op de eis van Marokko om ook de Westelijke<br>
Sahara onder te brengen bij dit sociale zekerheidsverdrag met zich<br>
meegebracht zou kunnen hebben.<br>
Op basis van het internationaal recht is Nederland verplicht de situatie<br>
die is ontstaan door de Marokkaanse aanwezigheid in de Westelijke Sahara<br>
niet te erkennen en geen hulp of bijstand te verlenen aan de<br>
instandhouding daarvan.<br>
Exporteren van uitkeringen op basis van de Wet BEU door toepassing van<br>
het sociale zekerheidsverdrag met Marokko op de Westelijke Sahara zou<br>
uitgelegd kunnen worden als een impliciete erkenning van de claim van<br>
Marokko op de Westelijke Sahara en daarmee een wijziging van het<br>
Nederlandse buitenlands beleid. In dat geval kan Nederland onder<br>
bepaalde omstandigheden ook aansprakelijk worden gesteld voor het<br>
bijdragen aan de instandhouding van die situatie.<br>
<br>
De leden van de PvdA-fractie hebben gevraagd om een toelichting over hoe<br>
de Nederlandse regering de internationale status van de Westelijke<br>
Sahara zoals de facto bestuurd door Marokko beoordeelt.<br>
Wat betreft de Westelijke Sahara deelt Nederland (evenals de Europese<br>
Unie) het standpunt van de Verenigde Naties dat de Westelijke Sahara<br>
beschouwt als een niet-zichzelf besturend gebied. In navolging van het<br>
advies van het Internationaal Gerechtshof (1975) erkennen Nederland en<br>
de Europese Unie de soevereiniteitsclaims van Marokko niet. Marokko is<br>
geen bestuursautoriteit als bedoeld in het Handvest van de Verenigde<br>
Naties, maar Marokko oefent feitelijk gezag uit in een groot deel van de<br>
Westelijke Sahara.<br>
De leden van de PvdA-fractie vragen verder wat dit betekent voor de<br>
status en de rechten van de personen met de Marokkaanse nationaliteit<br>
die in dit gebied woonachtig zijn.<br>
De status en rechten van personen met de Marokkaanse nationaliteit die<br>
is gebaseerd op publiekrechtelijke handelingen van de Marokkaanse<br>
overheid mag Nederland op basis van het internationaal recht niet<br>
erkennen. Het internationaal recht kent beperkte uitzonderingen op deze<br>
regel; op humanitaire gronden mogen staten bepaalde publiekrechtelijke<br>
handelingen van de Marokkaanse overheid erkennen. Dit betreft de<br>
uitgifte van akten met betrekking tot, onder meer, geboorten, overlijden<br>
en huwelijk.<br>
De leden van de fractie van het CDA vragen of er, hoewel de Westelijke<br>
Sahara in volkenrechtelijke zin niet gerekend kan worden tot Marokkaans<br>
grondgebied, er op het punt van de sociale zekerheid niet toch een<br>
uitzondering gemaakt had kunnen worden.<br>
Op grond van de Wet BEU bestaat buiten Nederland slechts recht op een<br>
socialeverzekeringsuitkering in een land waarmee Nederland een verdrag<br>
heeft gesloten. Dit verdrag dient afdoende waarborgen te bevatten inzake<br>
de controle op de rechtmatigheid van de uitkeringen. Omdat de Westelijke<br>
Sahara geen onderdeel vormt van het grondgebied van Marokko, en de<br>
geografische gelding van het socialezekerheidsverdrag met Marokko zich<br>
derhalve niet uitstrekt tot dat gebied, kunnen de op basis van de Wet<br>
BEU vereiste handhavingsafspraken in het verdrag met Marokko zich niet<br>
uitstrekken tot dat gebied. Indien de regering een uitzondering hierop<br>
zou maken, zou dit strijdig zijn met de wet BEU. Ook op basis<br>
van internationaal recht kan hierop geen uitzondering worden gemaakt,<br>
zoals in antwoord op de vorige vraag is aangeven.<br>
Een uitzondering geldt wel voor de AOW, die naar alle landen in de<br>
wereld wordt geëxporteerd ter hoogte van de zogenoemde gehuwdennorm (50%<br>
van het wettelijk minimumloon), omdat daarvoor op basis van de Wet BEU<br>
niet het vereiste geldt dat bij verdrag handhavingsafspraken moeten<br>
worden gemaakt met het land waarin de uitkeringsgerechtigde woonachtig<br>
is. In een dergelijke situatie is de vraag naar de territoriale<br>
reikwijdte van het sociale zekerheidsverdrag met Marokko dan ook niet<br>
aan de orde.<br>
De leden van de D66-fractie vragen of de minister van Sociale Zaken en<br>
Werkgelegenheid overwogen heeft Marokko voor te stellen een pragmatische<br>
oplossing te kiezen in het belang van de Marokkaanse rechthebbenden,<br>
bijvoorbeeld in de vorm van een post- en woonadres in Marokko zelf.<br>
De regering ziet geen mogelijkheden om binnen het bestaande nationale en<br>
internationaalrechtelijke kader socialezekerheidsuitkeringen te<br>
exporteren naar de Westelijke Sahara. Het genoemde voorbeeld van een<br>
post- en woonadres in Marokko biedt geen oplossing. Voor de beoordeling<br>
of een persoon recht heeft op een uitkering wordt naar de feiten en<br>
omstandigheden beoordeeld waar betrokkene woonachtig is. Wanneer de<br>
betrokkene woonachtig is in de Westelijke Sahara bestaat geen recht op<br>
een Nederlandse socialezekerheidsuitkering, met uitzondering van een<br>
socialezekerheidsuitkering op grond van de AOW ter hoogte<br>
van het gehuwdenpensioen. Hiervoor geldt geen exportbeperking op grond<br>
van de Wet BEU en deze uitkering wordt wereldwijd uitgekeerd.<br>
De leden van de PvdA-fractie vragen of bekend is hoeveel<br>
uitkeringsgerechtigden in het gebied van de Westelijke Sahara woonachtig<br>
zijn. De leden van de D66- fractie vernemen graag of bekend is hoeveel<br>
Marokkaanse burgers met Nederlandse socialezekerheidsrechten in de<br>
Westelijke Sahara wonen.<br>
Er vindt geen export van Nederlandse socialezekerheidsuitkeringen plaats<br>
naar de Westelijke Sahara. Het is dan ook niet bekend hoeveel<br>
Marokkaanse burgers met potentiële Nederlandse socialezekerheidsrechten<br>
in de Westelijke Sahara wonen.<br>
Uitzondering hierop vormt de uitkering op grond van de AOW ter hoogte<br>
van het gehuwdenpensioen. Momenteel zijn 7 uitkeringsgerechtigden<br>
woonachtig in de Westelijke Sahara die een AOW-uitkering ontvangen. Een<br>
deel ontvangt een pensioen op basis van overgangsrecht omdat de<br>
uitkering reeds was toegekend voor de inwerkingtreding van de Wet BEU.<br>
Ook voor één Anw-gerechtigde is overgangsrecht van toepassing. Tenslotte<br>
is nog sprake van één gerechtigde met een remigratie-uitkering.<br>
<br>
<br>
_______________________________________________<br>
West-Sahara mailing list<br>
West-Sahara@ddh.nl<br>
<a href="http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara">http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara</a><br>
</div>


</body>