[West-Sahara] Fwd: West-Sahara 22-3-2022

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Wo Mrt 23 17:38:36 CET 2022

Misschien is het nog een idee om namens de Stichting Zelfbeschikking een
brief te sturen naar Trouw. Hier is een voorzetje. Commentaar,
aanvullingen, andere ideeën?

----------------

Geachte

In dagblad Trouw is 22 maart jongstleden een artikel verschenen over
voormalig Spaans Sahara. In het artikel wordt het Front Polisario, de
bevrijdingsbeweging voor West-Sahara, een "rebellengroep" genoemd. Dat
is onjuist. Een rebel zet zich af tegen de bestaande rechtsorde. De
rechtsorde in West-Sahara is gecompliceerd omdat het nog in afwachting
is van het proces van dekolonisatie. Het heeft bij de Verenigde Naties
de status van niet zelfbesturend gebied. Spanje heeft midden jaren
zeventig van de vorige eeuw onrechtmatig het gebied verdeeld tussen
Mauritanië en Marokko in ruil voor fosfaat en visrechten. Op het moment
dat Spanje vertrok is de onafhankelijkheid uitgeroepen van de Saharaanse
republiek. De jonge republiek werd onmiddellijk aangevallen door Marokko
en Mauritanië. Na enige tijd trok Mauritanië zich terug en erkend
sindsdien de Saharaanse republiek. Marokko bleef echter volharden in de
agressie, vooral gesteund door Spanje en Frankrijk, tot in 1991 een
staakt-het-vuren  werd bereikt onder leiding van de VN om de organisatie
van een referendum mogelijk te maken. Daarom is er een missie van de VN
in het gebied maar nadat Marokko duidelijk had gemaakt het referendum
niet langer te accepteren en bovendien de bestandslijnen schond is het
bestand in november 2020 komen te vervallen.
Het Front Polisario heeft bij het Europees Hof van Justitie de Europese
verdragen met Marokko die worden toegepast op het gebied van West-Sahara
met succes aangevochten. Het Hof is van oordeel dat Marokko en
West-Sahara afzonderlijk en gescheiden van elkaar zijn. De rechtsorde in
West-Sahara is dus geen Marokkaanse orde. De bezetting door Marokko is
een schending van het internationaal recht. Als er sprake kan zijn van
rebellie is dan is dat van de koning van Marokko die rebelleert tegen de
internationale rechtsorde. Die houding verklaart ook het Marokkaanse
misbruik van migranten als drukmiddel tegen Spanje.

Hoogachtend,
namens enz.