[West-Sahara] Fwd: West-Sahara 22-3-2022

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Di Mrt 22 17:33:47 CET 2022

Een brief aan Arjen van der Ziel, correspondent van dagblad Trouw, naar
aanleiding van zijn artikel over de veranderde Spaanse opstelling
tegenover Marokko van 22 maart. Zie daarvoor:
https://www.trouw.nl/buitenland/spaanse-diplomatieke-stap-is-een-dreun-voor-rebellen-in-de-westelijke-sahara~b60beaa9/

-------- Doorgestuurd bericht --------

T.a.v.: Dhr. A. van der Ziel

Dit is een mail n.a.v. uw bericht over West-Sahara (door u Westelijke
Sahara genoemd).

Vorig jaar heb ik met U gebeld, ik was toen o.a. "verbolgen" over uw
omschrijving van de Saharanen als "rebellen". In dat telefoongesprek was
u het met me eens dat onafhankelijkheids-strijders/vrijheids-strijders
een beter woord zou zijn.

Vandaag zijn opnieuw de Saharanen de "rebellen". Polisario is geen
"rebellengroep" (uw vocabulaire) maar een vrijheidsbeweging en is de
erkende vertegenwoordiger van het Saharaanse volk.

U noemt Algerije als "de plek waar de groep haar uitvalsbases heeft".
Dat is militaire terminologie. Veel Saharanen wonen in Algerije in
vluchtelingenkampen, gevlucht voor bombardementen van Marokko die zich
niet op Algerijns grondgebied wilde begeven. Het is de plek van de
Saharaanse regering in ballingschap.

U gebruikt denigrerende woorden voor de Saharanen. En u onthoudt zich
van een kwalificatie van Marokko: een koninklijke dievenbende. Dit is
niet denigrerend, dit is een feitelijke omschrijving. Met ook hier het
motto: kosten collectiviseren, baten privatiseren. De kosten voor de
militaire bezetting zijn voor het regeringsbudget, de winsten voor de
koning en een vriendenkliekje: de bezette grond is geprivatiseerd en de
koning-met-trawanten doet er aan tuinbouw. De opbrengst wordt ook naar
de EU geëxporteerd, als "Marokkaans" produkt. Daarmee beloont de EU de
dievenbende met belastingkorting voor de export naar de EU.
===
Tussenopmerking: de overeenkomst met Israel is treffend, ook daar wordt
de bezetter beloond met een associatieverdrag. Het verschil is dat
Israel voor de joodse inwoners een democratie is: de joodse bevolking is
dus onderdeel van de maffiabende (diefstal met geweld) en
mede-verantwoordelijk. Dat geldt niet voor de Marokkaanse bevolking, die
voor een deel zelf onderdrukt/gediscrimineerd wordt door de "democratie"
Marokko.

En overigens: de Marokkaanse militaire verdedigingswal is van
Israëlische makelij.
===

Je kunt weten wat de EU doet, je kunt niet zeker weten wat de motieven
zijn voor dat gedrag. Ik denk dat Marokko voor de EU Afrikaanse
vluchtelingen moet tegenhouden, de Marokkaanse koning is zo brutaal dat
ook te zeggen: "Geen gezeur meer over onze Zuidelijke Saharaprovincie,
of ik stuur een bulk vluchtelingen". Eén keer is de toegang opengezet
naar de Spaanse enclave Ceuta.

Intussen profiteert ook Nederland van de diefstal van Saharaanse
grondstoffen en producten, verbouwd op Saharaanse grond. Zie:
www.wsrw.org <http://www.wsrw.org>.

Het bedroevendst van uw artikel vind ik, denk ik, dat internationaal
recht niet één keer genoemd wordt.

De EU-regeringen hebben het graag over Europese waarden en respect voor
internationaal recht. Dit is onzin, een preek voor de zondag, en
doordeweeks schenden ze het recht zoals het ze uitkomt. Voor Marokko en
Israël zijn achtereenvolgende Nederlandse regeringen graag bereid de
grondwet te schenden. En ach, er is toch geen journalist die er melding
van maakt.

Zoals gezegd, ik heb uw telefoonnummer.
Maar ik zal u niet lastigvallen door te bellen.

Wel hoop ik dat u deze mail met aandacht wilt lezen. Ik blijf hopen dat
we kwaliteitspers hebben, i.p.v. propganda waaruit essentiële feiten
worden weggelaten.

Mw. F. Stavast