[West-Sahara] achtergrond info voor komende uitspraak EU Hof van Justitie inzake West-Sahara
Frank Willems
fwillems op antenna.nl
Ma Sep 27 22:14:40 CEST 2021
ACHTERGROND INFORMATIE BIJ DE KOMENDE UITSPRAAK VAN HET EUROPEES HOF
VAN JUSTITIE OVER WEST-SAHARA
Op 29 september om 11.00 uur zal het Hof van Justitie van de Europese
Unie (HvJ-EU) een belangrijke uitspraak doen die gevolgen zal hebben
voor de gespannen betrekkingen tussen Europa en Marokko. De uitspraak
van het HvJ-EU volgt op een beroep dat is ingesteld door het POLISARIO,
het bevrijdingsfront voor West-Sahara dat sinds 1976 voor een groot deel
illegaal wordt bezet door Marokko. De betrekkingen tussen de EU en
Marokko kunnen door de uitspraak tot een kookpunt worden gebracht want
de uitspraak zal het Marokkaanse taboe schenden op de heilige status van
de "Marokkaanse Sahara", zoals Marokko West-Sahara noemt.
West-Sahara (ook: de Westelijke Sahara) is het enige land in Afrika dat
nog niet gedekoloniseerd is. Het is een `Non-Self-Governing Territory’
zoals verwoord in het Handvest van de Verenigde Naties (VN). Marokko
houdt sinds 1975, toen Spanje het gebied verliet, een groot deel van het
land bezet. Meer dan 165.000 vluchtelingen en hun nazaten wonen sinds
die tijd in vluchtelingenkampen in het zuid-westen van Algerije. In 1991
werd door Marokko en het Polisario een VN-vredesplan aanvaard dat
voorzag in het houden van een referendum, waarbij de oorspronkelijke
bewoners zich konden uitspreken over onafhankelijkheid van het land. Dit
referendum is tot op heden nog niet gehouden. Inmiddels is Marokko geen
voorstander meer van een referendum, het wil slechts een zelf ontworpen
autonomieplan uitvoeren, en het weigert deel te nemen aan
onderhandelingen onder leiding van de VN.
De Marokkaanse bezetting wordt gefinancierd door het exploiteren van de
rijkdommen van West-Sahara. Dat gebeurt in samenwerking met Europese
bedrijven in het kader van Marokkaans - Europese economische
overeenkomsten. Het Front Polisario vecht, als eerste
bevrijdingsorganisatie, bij het Europees Hof deze overeenkomsten aan.
Het Hof heeft al eerder bepaald dat Marokko geen recht heeft om met de
EU afspraken te maken over West-Sahara. De Europese Commissie heeft
echter een sluipweg gevonden om in samenwerking met Marokko de
uitspraken en daarmee het gezag van het Hof te ondermijnen.
Het HvJ-EU beoordeelt momenteel de wettigheid van een aanpassing van de
handels- en visserijovereenkomsten tussen de EU en Marokko waarmee die
van toepassing zouden zijn geworden op het grondgebied van West-Sahara.
De zaak is bij het HvJ-EU aanhangig gemaakt door het Front Polisario, de
door de VN erkende vertegenwoordiger van het volk van West-Sahara.
In 2016 heeft het HvJ-EU de Europees-Marokkaanse overeenkomst over de
liberalisering van landbouwproducten en verwerkte visserijproducten
nietig verklaard voor wat betreft de toepassing op West-Sahara. Het Hof
stelde dat West-Sahara, bij overeenkomsten tussen de EU en Marokko, een
derde partij is en alleen bij overeenkomsten kan worden betrokken met de
uitdrukkelijke toestemming van het volk van West-Sahara. In 2018 paste
het Hof dezelfde redenering toe bij de nietigverklaring van de
partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de EU en Marokko, voor
wat betreft de toepassing ervan op West-Sahara.
Ondanks deze uitspraken veranderde er niets. De EU-instellingen bleven
de overeenkomsten op dezelfde manier toepassen als voor de uitspraken
van het HvJ-EU. De associatieovereenkomst is daarvoor veranderd zodat de
werking wordt uitgebreid tot West-Sahara. Deze wijziging druist in tegen
eerdere uitspraken van het HvJ-EU en is problematisch in fundamentele
zin. Reden voor het Polisario om in beroep te gaan.
* Over de uitbreiding van de overeenkomst hebben EU ambtenaren hebben
met de Marokkaanse bezetter onderhandeld en overeenstemming bereikt in
plaats van, zoals vereist, met het volk van West-Sahara. Het verkrijgen
van toestemming van de Saharanen was "onmogelijk", zo beweerde de EU
Commissie.
* In plaats van toestemming te vragen aan de Saharanen hield de Europese
Commissie een informatie uitwisseling met Marokkaanse belanghebbenden en
politici over de mogelijke voordelen van uitbreiding van de
overeenkomsten met West-Sahara.
* Het belangrijkste argument van de Europese Commissie voor de
herziening van de overeenkomsten is dat ze ten goede zouden komen aan de
lokale economie. Dat standpunt druist in tegen de specifieke afwijzing
door het Hof van de relevantie van die lokale voordelen: waar het om
gaat, aldus het Hof, is de instemming van de oorspronkelijke bevolking
van West-Sahara en dus ook van de vluchtelingen.
De enige partij die rechtmatig een beslissende stem in deze zaak had
moeten hebben is door de VN erkende vertegenwoordiging van het
Saharaanse volk, het Front Polisario. Die werd door de EU Commissie
genegeerd en opzij geschoven. Er was voor het Polisario geen andere
optie dan om opnieuw de zaak aanhangig te maken bij het Hof van Justitie
van de EU.
De Stichting Zelfbeschikking West-Sahara is van mening dat deze aanpak
van de EU, waarbij met illegale overeenkomsten over West-Sahara de
samenwerking met Marokko wordt gezocht, een belemmering voor de
Verenigde Naties vormt bij haar pogingen om tot een rechtvaardige en
vreedzame oplossing voor het slepende conflict te komen.
Een uitspraak van het Europees Hof die voor eens en voor altijd een
einde maakt aan de praktijk om de betrekkingen tussen de EU en Marokko
uit te breiden tot West-Sahara zonder inspraak van het Saharaanse volk,
zal door het gemarginaliseerde volk van harte worden begroet.
Marokko heeft furieus gereageerd op de eerdere uitspraken van het HvJ-EU
over West-Sahara. In 2016 heeft de Marokkaanse regering officieel
aangekondigd dat ze alle communicatie met de EU zou beëindigen, en
weigerde mee te werken aan door de EU gefinancierde bilaterale
programma's, waaronder anti-terreur samenwerking.
Marokko dreigde ook "een nieuwe migratiestroom” richting Europa te
sturen die ons continent “in gevaar zou brengen”. De Marokkaanse
minister van landbouw vroeg de Spaanse media retorisch: "Hoe wil de EU
dat we Afrikaanse en zelfs Marokkaanse emigratie naar Europa blokkeren
als Europa niet met ons wil samenwerken?”. 7
-------------------
De positie van Nederland.
De houding van de Nederlandse regering ten aanzien van het conflict in
West-Sahara is in de loop van de tijd verschoven. Sinds de jaren
zeventig wordt gesteld dat Nederland zich neutraal acht in het conflict
en dat Nederland de claims op West-Sahara van zowel Marokko als van het
Front Polisario niet erkend.1) De Nederlandse regering waarschuwt bij
het doen van investeringen en zaken in West-Sahara.
Augustus 2012 verzekerde minister Uri Rosenthal de Tweede Kamer dat bij
de invoer van producten uit West-Sahara het Marokkaanse importtarief
niet wordt toegepast.[1] Tenslotte is West-Sahara geen Marokkaans
grondgebied, concludeerde de minister toen. Rosenthal voegde er aan toe
dat de Douane er op toeziet dat de juiste tarieven worden berekend.
Uiteindelijk bleek dat niet waar. De Nederlandse Douane en de Voedsel en
Waren Autoriteit treden niet op tegen onjuiste herkomstvermelding op
producten uit West-Sahara.
Zijn opvolger Minister Koenders hield de schijn niet op en stelde dat de
aankoop van strooizout uit bezet West-Sahara door Rijkswaterstaat in het
voordeel is van "alle betrokkenen".
Minister Kaag van Buitenlandse Handel ging nog verder en antwoordde op
vragen in de Kamer over de rechtmatigheid van de invoer van visolie uit
West-Sahara dat de instemming van Polisario Front daarbij "niet
doorslaggevend" is.
-------------------
Enkele recente relevante ontwikkelingen:
* In december 2020 kondigde president Trump aan de Marokkaanse
soevereiniteit over West-Sahara te erkennen. In ruil daarvoor zou
Marokko de banden met Israël normaliseren. Sindsdien heeft Marokko
geprobeerd EU-landen onder druk te zetten om het Amerikaanse precedent
te volgen.
* In november 2020 heeft het Marokkaanse leger het staakt-het-vuren
geschonden dat sinds september 1991 van kracht is waardoor het gewapende
conflict is hervat. West-Sahara is weer oorlogsgebied.
* Medio mei 2021 stroomden duizenden jonge Marokkanen de Spaanse enclave
Ceuta binnen. Als gevolg daarvan werd een breed gedragen veroordeling
uitgesproken in het Europees parlement over het politieke misbruik van
minderjarigen, omdat Marokko moedwillig de grenspost heeft geopend en
jonge migranten actief heeft aangemoedigd om de grens over te steken. 8
Het Ceuta incident was geen op zichzelf staand geval, maar het zoveelste
incident in een bilaterale relatie die met de dag verder verzuurt en dat
voornamelijk vanwege de uiteenlopende standpunten over de voormalige
kolonie van Spanje.
* Eind mei riep Marokko zijn ambassadeur in Duitsland terug en
beschuldigde Berlijn ervan “een destructieve houding aan te nemen ten
aanzien van de kwestie van de Marokkaanse Sahara” en van “antagonistisch
activisme”. 10 Kort daarna kondigde Marokko aan dat het zowel de
samenwerking op het gebied van terrorismebestrijding als de
veiligheidssamenwerking met Duitsland heeft beëindigd. Deze actie kwam
na maanden van wrijving vanwege het initiatief van Duitsland om een
zitting van de VN-Veiligheidsraad aan West-Sahara te wijden.
Korte geschiedenis
* De VN beschouwt West-Sahara, een gebied ter grootte van het Verenigd
Koninkrijk, als een niet-zelf-besturend gebied zonder administratief
gezag. Marokko controleert vandaag ongeveer driekwart van West-Sahara.
* In 1975 concludeerde het Internationaal Gerechtshof dat er geen
soevereiniteitsbanden waren tussen Marokko en West-Sahara. Drie weken
later viel Marokko het gebied binnen.
* In 1991 kwamen de strijdende partijen onder leiding van de VN tot een
overeenkomst om een referendum te organiseren over de toekomst voor het
gebied. Een VN missie werd ingesteld om toezicht te houden op het
staakt-het-vuren tussen de partijen, Marokko en het Front Polisario en
om het referendum de organiseren. Het referendum heeft nog steeds niet
plaatsgevonden en Marokko heeft de medewerking aan de organisatie ervan
stopgezet.
* De helft van de bevolking van West-Sahara, de Saharanen, is hun
thuisland ontvlucht en leeft in ellendige omstandigheden in
vluchtelingenkampen in de Algerijnse woestijn.
* West-Sahara is verdeeld door een 2500 kilometer lange muur, een
Marokkaanse militair verdedigingswerk dat wordt omzoomd door zeer veel
mijnenvelden.
* De Saharanen die nog steeds in West-Sahara wonen hebben te lijden
onder ernstige aantasting van hun mensenrechten door de Marokkaanse
bezetters en illegale kolonisten. De schendingen zijn goed
gedocumenteerd door gerenommeerde instellingen en organisaties zoals de
Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN, Amnesty International
en Human Rights Watch. Saharanen in het bezette gebied hebben melding
gemaakt van toenemende repressie door Marokkaanse veiligheidstroepen
sinds de hervatting van de vijandelijkheden in november 2020. Er is
sprake van huiszoekingen, arrestaties, ontvoeringen, martelingen. In
maart 2021 publiceerde Freedom House zijn jaarverslag 2021 over de
status van burgerrechten en politieke rechten in de wereld, waarbij
West-Sahara in de rangorde van politieke vrijheden naast Syrië en
Noord-Korea is geplaatst. Er is reden voor bezorgdheid omdat de
situatie dramatischer kan verslechteren na de komende uitspraak van het
HvJ-EU.
* Op 13 november 2020 schond het Marokkaanse leger het staakt-het-vuren
en sindsdien zijn gewapende vijandelijkheden op het grondgebied hervat.
* De spanning tussen Algerije en Marokko loopt op met name door de
bezetting van West-Sahara.
Meer informatie over de West-Sahara
maillijst