[West-Sahara] ##213987 Vraag Westelijke Sahara

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Wo Jun 16 12:22:42 CEST 2021

Geachte heer Abader,

Dank voor uw antwoorden. Die roepen meer vragen op. Het staakt-het-vuren
dat in is 1991 overeengekomen is verbroken sinds 13 november vorig jaar.
Sindsdien zijn er berichten, van beide zijden in het conflict, over
gewapende schermutselingen in West-Sahara en in het zuiden van Marokko.
Wanneer gaat de RVO de informatie over de stand van zaken aanpassen?

Nederland stelt zich neutraal op in het conflict. Dat is een mooi
streven, hoewel de wapenleveranties aan de ene partij bij de andere
partij niet als een typisch neutrale handeling zal kunnen worden gezien.
Ik bedoel de verkoop van fregatten, nachtzichtkijkers en
vuurleidingsapparatuur aan Marokko.
Er wordt verder samengewerkt met de Marokkaanse strijdkrachten in het
kader van de militaire oefening African Lion.
Kunt u aangeven hoe daarmee de VN door Nederland wordt gesteund bij de
pogingen om tot een politieke en duurzame oplossing te komen?

Met vriendelijke groet,

Frank Willems