[West-Sahara] EU parlement motie tegen Marokkaans migratie misbruik
fwillems op antenna.nl
fwillems op antenna.nl
Do Jun 10 17:53:06 CEST 2021
Hetv Europess Parlement heeft een motie aangenomen waarin Marokko wordt
veroordeeld wegens het misbruiken van kinderen en vluchtelingen.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/RC-9-2021-0349_NL.html
GEZAMENLIJKE ONTWERPRESOLUTIE
over de schending van het VN-Verdrag voor de rechten van het kind en het
inzetten van minderjarigen door de Marokkaanse autoriteiten in de
migratiecrisis in Ceuta
A. overwegende dat de associatieovereenkomst van 2000 de rechtsgrondslag
vormt voor de betrekkingen tussen de Europese Unie en het Koninkrijk
Marokko; overwegende dat Marokko, als naaste buur, een bevoorrechte
partner van de EU is in termen van politieke en economische
samenwerking, evenals op het gebied van handel en technische en
ontwikkelingssamenwerking, zoals blijkt uit de desbetreffende
instrumenten, waaronder de meerjarige actieprogramma’s, het
EU-noodtrustfonds voor Afrika, het Europees nabuurschapsinstrument en
het programma Europa als wereldspeler, alsook uit de deelname van
Marokko aan Erasmus+ en zijn geavanceerde status in het kader van het
Europees nabuurschapsbeleid, die het in 2008 kreeg toegekend;
overwegende dat Marokko de op twee na grootste begunstigde is van
EU-financiering in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid;
B. overwegende dat de huidige crisis heeft geleid tot ongekende
diplomatieke spanningen tussen Marokko enerzijds en Spanje en de EU
anderzijds; overwegende dat dit onverdedigbare incident, ongeacht de
redenen achter de in Ceuta ontstane situatie, niet te verenigen valt met
de reeds lang bestaande samenwerking en de op vertrouwen gebaseerde
betrekkingen tussen beide partijen, met name op het gebied van migratie;
overwegende dat de betrekkingen moeten worden gewaarborgd en hersteld
tot het niveau voorafgaand aan de crisis via goede
nabuurschapsbetrekkingen, en in dienst moeten staan van het bevorderen
van de wederzijds voordelige relatie door uitvoering te geven aan de
nieuwe, onlangs gepubliceerde agenda voor het Middellandse Zeegebied, in
het kader van een hernieuwd partnerschap met het zuidelijk nabuurschap,
waarbij Marokko wordt verzocht zijn partnerschap met de EU op diverse
gebieden te versterken;
C. overwegende dat vanaf 17 mei 2021 sprake is van een ongekende
stijging van het aantal personen dat oversteekt naar Spaans grondgebied,
waarbij zo’n 9000 mensen de autonome Spaanse stad Ceuta lopend of
zwemmend zijn binnengekomen nadat de Marokkaanse politie de
grenscontroles tijdelijk had versoepeld, de poorten van haar
grensafsluiting had opengezet en niet optrad om een einde te maken aan
de illegale binnenkomst; overwegende dat dankzij de humanitaire respons
van de Spaanse veiligheidstroepen en strijdkrachten, ngo’s en de burgers
van Ceuta een ware tragedie is voorkomen; overwegende dat de meeste
illegaal overstekende migranten Marokkaanse onderdanen waren;
overwegende dat een verplaatsing van zo’n groot aantal personen moeilijk
als spontaan kan worden gezien; overwegende dat zich onder hen minstens
1200 niet-begeleide minderjarigen bevonden, en veel volledige gezinnen;
overwegende dat sommige van de kinderen rechtstreeks van school kwamen
en daarom geen papieren bij zich hadden op het moment van de oversteek;
D. overwegende dat de Marokkaanse autoriteiten op 1 juni 2021 hebben
besloten de terugkeer van alle opgespoorde niet-begeleide Marokkaanse
kinderen die irregulier in de Europese Unie verblijven, te
vergemakkelijken; overwegende dat velen van hen volgens de
Internationale Organisatie voor Migratie al zijn teruggekeerd via
bijstand voor gezinshereniging en tracering; overwegende dat de Spaanse
autoriteiten in Ceuta een hotline hebben opgezet om kinderen en
niet-begeleide minderjarigen te herenigen met hun familie; overwegende
echter dat een groot deel van de kinderen zich nog bevindt in Spaanse
faciliteiten, zoals de loods van Tarajal en de migrantenopvangcentra van
Pinier en Santa Amelia, onder voogdij van de autonome stad Ceuta, zodat
hun identiteit, persoonlijke omstandigheden, kwetsbaarheden en risico op
vervolging en onherstelbare schade kunnen worden vastgesteld;
overwegende dat gezinnen hopeloos op zoek zijn naar hun vermiste
kinderen; overwegende dat dit verdere risico’s met zich kan meebrengen
voor de lichamelijke, geestelijke, morele, spirituele en sociale
ontwikkeling van de kinderen, zoals vastgelegd in het VN-Verdrag inzake
de rechten van het kind;
E. overwegende dat de meeste kinderen was wijsgemaakt dat er
stervoetballers zouden spelen in een gratis wedstrijd in de stad Ceuta,
en dat ze op schoolexcursie waren;
F. overwegende dat het belang van het kind voorop moet staan bij alle
maatregelen en besluiten met betrekking tot niet-begeleide minderjarigen
en hun lichamelijk en geestelijk welzijn; overwegende dat het daarom
noodzakelijk is deze kinderen met medewerking van alle betrokken
autoriteiten te erkennen en via behoorlijke en intensievere samenwerking
hun ouders of naaste familieleden op te sporen en ze veilig terug te
brengen naar hun familie zoals vereist op grond van het internationaal
recht, aangezien zij hun familie niet opzettelijk hebben verlaten;
overwegende dat de Commissie in de EU-strategie voor de rechten van het
kind heeft aanbevolen dat de lidstaten hun voogdijstelsels voor
niet-begeleide minderjarigen versterken, met name door deel te nemen aan
de activiteiten van het Europees netwerk van voogdijinstellingen;
overwegende dat gastlanden in het kader van het VN-Verdrag inzake de
rechten van het kind alle rechten van migrantenkinderen moeten
waarborgen, ook met betrekking tot grenscontroles en terugkeer;
G. overwegende dat Marokko het conflict heeft uitgelokt naar aanleiding
van een politieke en diplomatieke crisis die ontstond nadat de leider
van het Polisario Front, Brahim Ghali, om humanitaire redenen in een
Spaans ziekenhuis was opgenomen vanwege zijn gezondheidstoestand na
besmetting met het COVID-19-virus; overwegende dat de leider van het
Polisario Front op 2 juni 2021 in Algerije is aangekomen;
H. overwegende dat Marokko op 31 mei 2021 officiële verklaringen heeft
doen uitgaan en daarin heeft benadrukt dat de bilaterale crisis geen
verband houdt met het migratievraagstuk; overwegende dat de Marokkaanse
minister van Buitenlandse Zaken in eerste instantie heeft erkend dat de
verwelkoming van de leider van het Polisario Front in Spanje de oorzaak
was van de crisis in verband met de massale toestroom van duizenden
mensen, waaronder kinderen; overwegende dat de Marokkaanse autoriteiten
in een andere, later afgelegde officiële verklaring hebben erkend dat de
werkelijke reden het vermeend dubbelzinnige standpunt van Spanje ten
aanzien van de Westelijke Sahara was;
I. overwegende dat de EU-leiders tijdens de buitengewone bijeenkomst van
de Europese Raad van 24 en 25 mei 2021 opnieuw hun volledige steun aan
Spanje hebben betuigd en hebben benadrukt dat Spaanse grenzen de
buitengrenzen van de EU zijn; overwegende dat de situatie in Ceuta ook
is besproken tijdens de Raad Buitenlandse Zaken van 18 mei 2021, waarna
de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en
veiligheidsbeleid (HV/VV) zich namens de EU heeft uitgesproken voor
volledige solidariteit met en ondersteuning van Spanje; overwegende dat
het internationaal recht en het beginsel van soevereiniteit,
territoriale integriteit en onschendbaarheid van staatsgrenzen moeten
worden geëerbiedigd;
J. overwegende dat de Raad de Commissie in 2000 een
onderhandelingsmandaat heeft verleend voor het sluiten van een
overnameovereenkomst met Marokko; overwegende dat er tot op heden geen
overnameovereenkomst is afgerond en goedgekeurd;
K. overwegende dat de Marokkaanse autoriteiten de terugkeer moet
faciliteren van de bijna 13 000 seizoenarbeiders die in Zuid-Spanje zijn
gestrand en de komende weken zouden moeten terugkeren;
1. verwerpt het feit dat Marokko gebruikmaakt van grenscontroles en
migratie, en met name van niet-begeleide minderjarigen, als middel om
politieke druk uit te oefenen op een lidstaat van de EU; betreurt met
name het feit dat kinderen, niet-begeleide minderjarigen en gezinnen
hebben deelgenomen aan de massale overschrijding van de grens tussen
Marokko en de Spaanse stad Ceuta, waarmee zij duidelijk hun leven en
veiligheid in gevaar hebben gebracht; betreurt het feit dat de politieke
en diplomatieke crisis verergert en benadrukt dat deze crisis noch de
strategische, multidimensionale en bevoorrechte nabuurschapsbetrekkingen
tussen het Koninkrijk Marokko en de Europese Unie en haar lidstaten mag
ondermijnen, noch de langdurige, op vertrouwen gebaseerde samenwerking
op het gebied van terrorismebestrijding, mensen- en drugssmokkel,
migratie en handelsbeleid; is van mening dat bilaterale geschillen
tussen nauw samenwerkende partners moeten worden aangepakt door middel
van een diplomatieke dialoog; roept op tot het afbouwen van de recente
spanningen en tot terugkeer naar een constructief en betrouwbaar
partnerschap tussen de EU en Marokko; spreekt nogmaals zijn steun uit
voor verdere voortgang van deze betrekkingen op basis van wederzijds
vertrouwen en respect; roept Marokko in dit verband nadrukkelijk op om
vast te houden aan zijn reeds lang bestaande toezeggingen tot
uitgebreidere samenwerking op het gebied van grensbeheer en
migratiemobiliteit in een geest van samenwerking en dialoog;
onderstreept tevens hoe belangrijk het is het partnerschap tussen de EU
en Marokko te versterken, waarin op evenwichtige wijze en op voet van
gelijkheid rekening wordt gehouden met de behoeften van beide partners;
2. is ingenomen met de maatregel van de Marokkaanse autoriteiten van 1
juni 2021 ter vergemakkelijking van de terugkeer van alle opgespoorde
niet-begeleide kinderen die zich irregulier ophouden op het grondgebied
van de Europese Unie; verzoekt Spanje en Marokko nauw samen te werken om
de repatriëring van kinderen naar hun familie mogelijk te maken, waarbij
het belang van het kind leidend moet zijn, alsmede het nationaal en
internationaal recht, met name het VN-Verdrag inzake de rechten van het
kind, dat Marokko in 1990 heeft ondertekend en sindsdien tweemaal (in
juni en juli 1993) geratificeerd, alsook de betreffende overeenkomsten
tussen de EU en haar lidstaten en Marokko, met name de overeenkomst
tussen het Koninkrijk Spanje en het Koninkrijk Marokko inzake
samenwerking op het gebied van preventie van illegale migratie van
niet-begeleide minderjarigen, hun bescherming en hun gecoördineerde
terugkeer; herinnert eraan dat het beginsel van de eenheid van het gezin
en het recht op gezinshereniging altijd moeten worden gewaarborgd;
onderstreept dat nauwe samenwerking op het gebied van migratieproblemen
in het wederzijdse belang van de EU en Marokko is; verzoekt het
Koninkrijk Marokko zijn toezeggingen effectief na te komen, aangezien
het van cruciaal belang is toe te zien op de veilige terugkeer van
kinderen naar hun familie en daarbij hun rechten uit hoofde van het
internationaal recht te waarborgen;
3. herinnert eraan dat Ceuta een EU-buitengrens is waarvan de
bescherming en veiligheid de volledige Europese Unie betreft; is
verheugd over de snelle reactie van het Europees Grens- en
kustwachtagentschap, waarbij het agentschap middelen ter beschikking
heeft gesteld om de Spaanse regering te helpen het hoofd te bieden aan
de migratieproblemen die als gevolg van deze crisis zijn ontstaan;
verzoekt de Commissie noodfinanciering te verstrekken om de situatie in
Ceuta aan te pakken, met inbegrip van financiering van aanvullende
opvangcapaciteit voor niet-begeleide kinderen;
4. betuigt zijn volledige solidariteit met de burgers van Ceuta en
prijst de efficiënte en professionele reactie van de Spaanse
veiligheidsinstanties en het leger in de autonome stad, alsook van de
ngo’s en burgers van Ceuta bij het omgaan met de crisis en het redden
van vele mensenlevens; is ingenomen met de bescherming die de Spaanse
autoriteiten aan niet-begeleide kinderen bieden overeenkomstig het
EU-recht en het VN-Verdrag inzake de rechten van het kind;
5. bekrachtigt het geconsolideerde standpunt van de EU inzake de
Westelijke Sahara, dat berust op de volledige eerbiediging van het
internationaal recht in overeenstemming met de resoluties van de
VN-veiligheidsraad en het door de VN geleide politieke proces met het
oog op het vinden van een rechtvaardige, bestendige, vreedzame en
wederzijds aanvaardbare onderhandelingsoplossing door beide partijen;
6. herinnert aan de onschendbaarheid van de nationale grenzen van
EU-lidstaten en aan de volledige en niet-onderhandelbare eerbiediging
van de territoriale integriteit van EU-lidstaten als grondbeginsel van
het internationaal recht en als beginsel van Europese solidariteit;
herinnert eraan dat het ondermijnen van de territoriale soevereiniteit
van de lidstaten niet kan worden getolereerd;
7. verzoekt de Commissie en het Koninkrijk Marokko samen te werken en zo
spoedig mogelijk een formele overnameovereenkomst tussen de EU en
Marokko te sluiten met de noodzakelijke juridische waarborgen; is ervan
overtuigd dat de toekomstige samenwerking van de EU met de landen aan de
zuidkust van de Middellandse Zee gebaseerd moet zijn op de
langetermijndoelstelling om de diepere oorzaken van irreguliere migratie
aan te pakken door versterking van de economische ontwikkeling,
investeringen en het scheppen van nieuwe banen, en bevordering van goed
onderwijs voor alle kinderen in de regio;
8. verzoekt zijn Voorzitter deze resolutie te doen toekomen aan de Raad,
de Commissie, de vicevoorzitter van de Commissie/hoge vertegenwoordiger
van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, de regeringen
en parlementen van de lidstaten, en de regering en het parlement van
Marokko.
Meer informatie over de West-Sahara
maillijst