[West-Sahara] (geen onderwerp)

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Wo Mrt 4 23:06:55 CET 2020


Het tankschip Oramalia is onderweg vanuit Al Ajoen naar Nederland. Het
wordt op morgen 5 maart verwacht in de haven van Rotterdam met
een lading visolie aan boord. Waarom is dit van belang?

Het schip komt uit een bezet gebied. Al Ajoen is de hoofdstad van
West-Sahara, het voormalige Spaans Sahara. De dekolonisatie van dat
gebied is nog niet voltooid, het is een conflictgebied.
Spanje heeft het gebied geruild met Mauritanië en Marokko in ruil voor
een deel in de vis- en fosfaat-opbrengsten uit het gebied. Die ruil was
onrechtmatig. De Sahrawi, de oorspronkelijke bewoners, hebben zich
verenigd in het Front Polisario en konden na bittere strijd de
Mauritaniërs uit hun land verjagen maar Marokko is een moeilijker
tegenstander. Onder leiding van de VN werd in 1991 een wapenstilstand
gesloten in de oorlog tegen Marokko. Tijdens de vredesbesprekingen werd
afgesproken dat de-kolonisatie zou worden afgerond met een
volksraadpleging over de toekomst van het gebied. Marokko traineert en
blokkeert uiteindelijk dat referendum.
Veel Sahrawi zijn al sinds 1976 opgevangen in vluchtelingenkampen in de
regio. Zij overleven op humanitaire hulp terwijl Marokko zich verrijkt
door de verkoop van hun grondstoffen. Het Sahrawi geduld is groot maar
eindig en de roep om de wapens weer op te nemen zwelt langzaam maar
gestadig aan. Sinds de wapenstilstand in 1991 heeft het geweldloos
burgerverzet in het bezette gebied waarin vooral vrouwen leidend zijn
nooit gezwegen in het aangezicht van de wrede Marokkaanse onderdrukking.
Aminatou Haidar heeft dit jaar daarvoor de alternatieve Nobelprijs
gewonnen samen met Greta Thunberg. Het maakt op Marokko overigens geen
indruk, net als de vele andere internationale vredesprijzen.

Het Front Polisario weet nog de gemoederen te kalmeren door te wijzen op
successen met een vreedzaam middel: het internationaal recht. Het Front
kan wijzen op een uitspraak van het Europees Hof van Justitie dat heeft
bepaald dat West-Sahara geen deel is van het koninkrijk Marokko. Dat is
belangrijk voor de verhouding van de EU in dit conflict. Het is ook
belangrijk voor Nederland dat vanwege de uitspraak de invoer van
producten uit West-Sahara anders moet behandelen dan producten uit
Marokko. Tot nu toe gebeurt dat niet.

De handel in grondstoffen zoals visolie uit het conflictgebied sterkt de
Marokkaanse bezetter en maakt de vredesonderhandelingen lastiger.
Nederland zou niet mee moeten werken aan handel die conflicten in stand
houden. De vis en het fosfaat uit West-Sahara zijn de belangrijkste
economische reden voor Marokko om zich niet uit het gebied terug te trekken.

De lading visolie uit West-Sahara is zonder toestemming van de Sahrawi's
ingeladen. De lading is geroofd uit een conflictgebied en het is daarmee
plundergoed. Plundering is een oorlogsmisdaad en een misdaad tegen de
menselijkheid en door hier aan mee te werken ondergraaft de Nederlandse
regering de eigen geloofwaardigheid.

Op de ladingpapieren staat de herkomst van het roofgoed vermeld als
Laayoune in Marokko. Dat is fraudeleus. Laayoune is de Franse naam voor
Al Ajoen en die stad ligt niet in Marokko. De visolie komt niet uit
Marokko en de invoerrechten voor Marokko zijn dus niet van
toepassing. De invoerrechten voor  West-Sahara zijn van toepassing en
die zijn hoger. Bij deze invoer van visolie wordt belastingfraude
gepleegd.

Bij de invoer van visolie die voor menselijke consumptie is bestemd
moeten hygiënische voorschriften worden gevolgd. Die zijn in Europees
verband geregeld. Een belangrijke bepaling is dat de visolie alleen
verwerkt mag zijn in een fabriek die is vermeld op de lijst van
toegestane landen. West-Sahara staat niet op de lijst.

De instelling die toe moet zien op juiste herkomstvermelding is de
Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit. Bij deze instantie kan men
melding maken van onregelmatigheden. Bij meldingen van invoer van
roofgoed uit West-Sahara door het schip Oramalia reageert de VWA steeds
met de constatering dat zij geen reden zien om in te grijpen omdat het
een politieke kwestie is waarover de EU commissie moet beslissen. het is
een slecht excuus om de regels omtrent hygiëne, en die rond
herkomst-vermelding opzij te schuiven ten bate van het Marokkaans
plundergoed.

In december zijn  in het Europees Parlement vragen gesteld over de
invoer van producten uit West-Sahara. In antwoord daarop laat de EU
Commissie weten:

"All  imported  products,  including  those  originating  from  the
Western  Sahara,  need  to  comply  with  the  relevant  legislation,
including  the  requirement  to provide accurate and not misleading
information on the country of origin or provenance of those products,
which in such case must thus be “Western Sahara”."

Nadat de NVA deze informatie ontving heeft zij laten weten niet verder
te communiceren. Is dit het gevolg van de inmenging van een buitenlandse
mogendheid in Nederlandse aangelegenheden?

De vragen die worden gesteld in het Europees parlement worden
gepubliceerd op het internet en de antwoorden ook. In dit geval echter
werd het antwoord een paar dagen na publicatie verwijderd. Een
verklaring daarvoor kan de woordvoerder van de EU, Anne-Marie Eekhout,
niet geven.  Is dit ook een gevolg van de inmenging van een buitenlandse
mogendheid in Europese zaken?

Binnen enkele maanden wordt weer een uitspraak verwacht van het Europees
Hof, dit maal over de naleving van haar uitspraken.
Als het Europees recht dan nogmaals opzijgeschoven wordt ten gunste van
de belangen in het corrupte Marokkaanse bewind wordt het moeilijk uit te
leggen dat de gewapende strijd geen alternatief is. De oorlogspartijen
kunnen dan op meer bijval rekenen.
Maar nu al is het gedogen van handel in grondstoffen uit West-Sahara een
ernstige aanslag op de pogingen van de VN om een oplossing voor het
conflict te vinden die de oorlog dichterbij brengt. Waarom wil Nederland
dit?

Het schip Oramalia vaart onder de vlag van Gibraltar en is
geregistreerd eigendom van Malia Shipping BV in Dordrecht. Het onderhoud
wordt gedaan door South End tanker management in Dordrecht. Het Deense
bedrijf Simonsen Chartering Aps is de commercial operator.
De Oramalia had bij aankomst in Al Ajoen een diepgang van 4,8
meter en toen het daar vertrok was die 5,5. Na  een tussenstop in de
Marokkaanse havenplaats Tan Tan bedraagt de diepgang nu 6 meter.
Het schip wordt morgen, 5 maart 2020 verwacht in Rotterdam.

Dit is niet voor het eerst. Vorig jaar is twee keer een melding gedaan
bij de NVWA van visolie uit West-Sahara die dit schip kwam brengen. Dit
is geen incident.
De Oramalia onderhoudt een pendeldienst in roofgoed.





Meer informatie over de West-Sahara maillijst