[West-Sahara] Oromalia visolie plunder

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Ma Jun 22 19:18:43 CEST 2020


Dag Sjors, en iedereen,

Over je vraag over vervolgvragen moet ik nadenken. Over je vraag wat ik
vind van de suggestie dat er instemming v/d beplunderde volkeren zou
zijn....  zou ik een heel lange woedende tirade kunnen afsteken maar ik
hou het liever kort: het maakt duidelijk dat Kaag liegt.

Misschien moet ik het nuanceren en zeggen dat de ambtelijke staf van
Kaag liegt. Dit is niet nieuw. Ook onder Koenders werd de juridische
excuus formule gebruikt die Kaag nu aanhaalt:
"Economische activiteiten in de Westelijke Sahara zijn niet per
definitie onrechtmatig."
Dat is waar. Economische activiteiten in bezet gebied zijn niet per
definitie onrechtmatig. Normale economische activiteiten zoals het
verkopen van meel aan de plaatselijke bakker, of het kopen van vis van
de plaatselijke visser, is toegestaan. Wat zeker niet mag is het
exploiteren van grondstoffen in bezet gebied en daarvoor de bezetter
betalen en de verjaagde bevolking niet. En daar gaat het om.

De suggestie dat er overleg is geweest met het Polisario is zwak
geformuleerd:
"De Europese Commissie en EDEO hebben zich daarbij ingezet om een brede
groep vertegenwoordigers en belangenorganisaties, inclusief
vertegenwoordigers van het Polisario Front, zo goed mogelijk te
betrekken." Maar het is een keiharde leugen.
Het Polisario heeft een kantoor in Brussel en 1 telefoontje is genoeg om
hen te "betrekken" in de zin van de wet waarbij het Polisario vooraf
toestemming geeft en een deel van de opbrengst krijgt als
vertegenwoordiger van de grotendeels verjaagde bevolking.

Wat D'66 betreft valt voormalig EU parlementslid Marietje Schaake op.
Zij moest op het laatste moment Patricia Lalonde vervangen bij de
goedkeuring van de aanpassing van de handelsovereenkomst tussen de EU en
Marokko na de uitspraak van het EU Hof die had gezegd dat West-Sahara
niet bij Marokko hoort. Lalonde was de voorzitter van de commissie die
de juridisch onmogelijke aanpassing moest regelen waarbij West-Sahara
toch onder Marokko zou vallen en zij kwam met de leugen dat er met alle
spelers inclusief Polisario overleg was geweest. Nadat was onthuld dat
deze Lalonde op de loonlijst stond van een Marokkaanse lobbyclub moest
zij aftreden. Maar haar rapport werd niet teruggetrokken! Het rapport
werd aan Schaake gegeven. Die had al gezegd te zullen stoppen met EU
werk en zou er dus geen politieke schade door oplopen. Het
gecorrumpeerde werk moest door Schaake worden afgemaakt en zij heeft dat
ook gedaan, zij het met grote tegenzin. Het rapport wordt met genoeg
stemmen aangenomen. De vluchtelingen staan nog steeds met lege handen.
Schaake is nu ergens professor. En Kaag maakt goede sier op
vluchtelingendag met gespeelde solidariteit en warme woorden als "de
meest kwetsbaren zijn juist ook de vluchtelingen".

Ik ga nadenken over vervolg vragen enzo ok? Denk je mee?

Frank




Op 22-06-2020 om 12:37 schreef Sjors Beenker:
> Dank voor de update, Frank!
>   Duidelijk lijkt dat nu opnieuw 'n D66 politica maling heeft aan
> internationaal recht. Maakte opvolging binnen die partij op Europees
> nivo enig verschil, voor zover jij weet?
>   Wat zijn wat jou betreft de beste vervolgvragen vanDiks/GroenLinks aan
> Kaag en/of andere ministers? Ik doe wat voorzetjes.Welke vragen kunnen
> linken aan de motie Voordewind m.b.t. plundering van Palestina door
> Israël? DeCU betoogde daarin dat internationaal recht niet slechts op
> Palestina mocht worden toegepast!"Antwoord 3 en 5" raakt beleid van
> ex-minister Ascher/PvdA. Zouden vervolgvragen niet best ondertekend
> worden door GroenLinks, PvdA en overige oppositie?!
>   Op 17 maart kiezen we 'n nieuwe 2e Kamer waarin VVD groter kan worden
> dan opgeteld de 2e, 3e en 4e grootste partij in de peilingen. Het lijkt
> me tijd voor 'n persbericht via de media en direkt naar alle 2e
> Kamerpartijen met voorstellen voor passages in ieders
> verkiezingsprogramma. Inhoudelijke samenwerking/ondertekening met BDS
> organisaties als DocP maakt zo'n tekst krachtiger.
>   Heb jij 'n link naar de "Kamervragen van het lid Diks over dit
> onderwerp d.d. 17 september 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
> 2017–2018, nr. 3217)"?
>   "Uitbreiding van de geografische reikwijdte is op 19 juli 2019 in
> werking getreden nadat beide partijen hun goedkeuringsprocedures hadden
> doorlopen" suggereert instemming v/d beplunderde volkeren.Frank, wat
> vind jij van ('t kleinere deel c.q. "overgrote deel van) de
> geconsulteerde partijen" volgens haar annex 2? In welke mate voldoet de
> financiële kant van de instemming aan de Conventie van Genève? Indien
> Polisario niet profiteert van winstdeling, wie dan wel? Welke straffen
> zijn toegepast voordat deverlaagde invoerrechten of nulrechten van
> toepassing werden?
>  "De Douane controleert risicogericht"dus stelselmatig 'doorglippen' van
> frauduleuzeoorsprongsbewijzen zou (kunnen) duiden op fraude vanuit de
> douanetop: Kamervragen voor de Minister van Financiën (en/of diens
> douane-Staatssekretaris)!
>   Kaag besluit met "Consumenten kunnen, indien zij vermoeden dat er
> sprake is van misleiding over de herkomst van een product, een klacht
> indienen bij de NVWA", kun jij aangeven wat klachten in 't verleden
> opleverden als samenvatting voor vervolg Kamervragen? Een nieuwe klacht
> indienen bij de NVWA onder verwijzing naar dit antwoord is de 2e optie.
> Ook hier past samenwerking met BDS organisaties!
>   Tot zover. Ik CC DocP en de Ambassadestad van vrede/Maassluis.
>   Vrede en alle goeds, ir Sjors/G.L.J. Beenker
> 
> 
> On Monday, 22 June 2020, 10:35:43 CEST, fwillems op antenna.nl
> <fwillems op antenna.nl> wrote:
> 
> 
> 
> Er is al op 26 mei 2020 een antwoord gekomen op de Kamervragen over het
> schip Oromalia dat een lading visolie uit West-Sahara naar Nederland
> heeft gebracht. Ik was niet eerder op attent gemaakt. Het is een ronduit
> schandalig antwoord waarin zelfs wordt gesuggereerd dat er overleg is
> geweest met het Polisario. De opstelling van minister Kaag in de
> regering Rutte is nu volstrekt duidelijk: men is zonder reserve
> voorstander van het exploiteren van de natuurlijke rijkdom van
> West-Sahara onder de Marokkaanse bezetting. Zonder dat er iets tegenover
> staat voor de uit het gebied verjaagde bevolking.
> 
> ---
> 
> 
> bron:
> https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=359f1a55-7515-479b-93e9-4e81d89953f2&title=Antwoord%20op%20vragen%20van%20het%20lid%20Diks%20over%20de%20invoer%20van%20een%20lading%20visolie%20afkomstig%20uit%20West-Sahara%20.pdf
> 
> 
> Vragen van het lid Diks (GroenLinks) aan de Minister voor Buitenlandse
> Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de invoer van een lading
> visolie
> afkomstig uit West-Sahara (ingezonden 10 maart 2020).
> Antwoord van Minister Kaag (Buitenlandse Handel en
> Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 26 mei 2020). Zie ook Aanhangsel
> Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2324.
> 
> Vraag 1, 2 en 4
> Klopt het dat op of omstreeks 5 maart 2020 een tankerschip met de naam
> Oramalia in de haven van Rotterdam is aangekomen met een lading visolie,
> die volgens de papieren afkomstig is uit Laayoune in Marokko?
> Klopt het dat de betreffende lading visolie in werkelijkheid afkomstig
> is uit Al
> Ajoen, de hoofdstad van West-Sahara? Indien u hier geen kennis van
> heeft,
> bent u bereid dit te onderzoeken? Zo nee, waarom niet?
> Is er visolie afgeladen van het betreffende tankerschip in Nederland? Zo
> ja,
> welke herkomst is voor de lading geregistreerd? Wie is de afnemer en wat
> is
> de eindbestemming?
> 
> Antwoord 1, 2 en 4
> Op 6 maart 2020 is een tankerschip met de naam Oromalia in de haven van
> Rotterdam aangekomen. Vervolgens is het tankerschip Oromalia op 7 maart
> 2020 doorgevaren naar de haven van Amsterdam. De Douane kan vanwege
> haar geheimhoudingsplicht op basis van EU-douanewetgeving geen
> informatie verstrekken over de aangiften die zijn ingediend voor de
> lading op
> het desbetreffende schip (zie artikel 12 van Verordening (EU) nr.
> 952/2013 van
> het Europees parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot
> vaststelling
> van het douanewetboek van de Unie).
> 
> Vraag 3 en 5
> Is de betreffende lading van het tankerschip door de Nederlandse
> Voedsel- en
> Warenautoriteit (NVWA) gecontroleerd? Zo ja, wat was hiervan de
> uitkomst?
> Zo nee, waarom is dit niet gebeurd, gelet op de taak van de NVWA om toe
> te
> zien op de juiste documentatie van het herkomstland?
> Klopt het dat in Europese regels is vastgelegd dat visolie voor
> menselijke
> consumptie voor de Europese markt alleen mag worden geproduceerd in een
> land dat op een goedgekeurde lijst staat, en dat West-Sahara ontbreekt
> op
> deze lijst? Maakt dit de invoer van visolie uit West-Sahara onwettig?
> 
> Antwoord 3 en 5
> Onrechtmatige economische activiteiten zijn uiteraard niet goed.
> Economische
> activiteiten in de Westelijke Sahara zijn echter niet per definitie
> onrechtmatig. Om die reden heeft het kabinet steun verleend aan de
> uitbreiding van de geografische reikwijdte van de handelsafspraken met
> Marokko in overeenstemming met internationaalrechtelijke randvoorwaarden
> en op voorwaarde dat relevante uitspraken van het EU-Hof worden
> geëerbiedigd.
> Zie ook de beantwoording van Kamervragen van het lid Diks over dit
> onderwerp d.d. 17 september 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
> 2017–2018, nr. 3217).
> De NVWA maakt bij importcontrole gebruik van een door de Europese
> Commissie vastgestelde lijst van bedrijven die erkend zijn voor export
> van
> visserijproducten naar de EU. Deze lijst is gepubliceerd op de website
> van DG
> SANTE en bevat ook bedrijven in de Westelijke Sahara.1 Voor de NVWA is
> deze lijst leidend bij importcontrole. Wanneer uit de controle blijkt
> dat
> zendingen met visolie voldoen aan de EU-regelgeving die van toepassing
> is
> en de visolie geproduceerd is door bedrijven op de EU-lijst, worden deze
> toegelaten tot de EU.
> 
> Vraag 6 en 7
> Kunt u bevestigen dat, mede gelet op de uitspraak van het Europese Hof
> van
> Justitie d.d. 21 december 2016 (C-104/16 P), anders omgegaan moet worden
> omgegaan met de invoer van producten uit Marokko en producten uit
> West-Sahara? Zo nee, kunt u beargumenteren waarom niet?
> Welke stappen hebben de Europese Commissie en de Europese Dienst voor
> Extern Optreden (EDEO) sinds de in vraag 6 genoemde uitspraak van het
> Europese Hof van Justitie ondernomen om overeenstemming te bereiken met
> het Front Polisario over de toepassing van handelsafspraken tussen de
> Europese Unie en Marokko in West-Sahara?
> 
> Antwoord 6 en 7
> Op 21 december 2016 heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld dat
> het
> Associatieakkoord tussen de EU en Marokko en bijbehorende protocollen
> (import, oorsprongsregels) niet van toepassing zijn op de Westelijke
> Sahara
> (Zaak C-104/16 P). Dit had tot gevolg dat producten van oorsprong uit de
> Westelijke Sahara niet meer onder verlaagde invoerrechten of nulrechten
> zoals afgesproken in het Associatieakkoord mochten worden geïmporteerd
> in
> de EU. In plaats daarvan vielen deze producten onder het algemene
> markttoegangsschema van de EU binnen de Wereldhandelsorganisatie.
> Naar aanleiding van de Hofuitspraak hebben de Europese Commissie en
> Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) op basis van een door de
> Raad
> vastgesteld onderhandelingsmandaat met Marokko onderhandeld over
> uitbreiding van de geografische reikwijdte van de protocollen bij het
> Associatieakkoord tot de Westelijke Sahara.
> De Europese Commissie en EDEO hebben zich daarbij ingezet om een brede
> groep vertegenwoordigers en belangenorganisaties, inclusief
> vertegenwoordigers
> van het Polisario Front, zo goed mogelijk te betrekken. Het overgrote
> deel van de geconsulteerde partijen heeft zijn visie gedeeld met de
> Europese
> Commissie. Enkele groepen, zoals de Sahrawi Association of Victims of
> Human Rights Violations, hebben daarvan afgezien. De uitkomsten van de
> consultaties zijn door de Europese Commissie verwerkt in een verslag.2
> Het
> kabinet steunt de Commissie in de brede consultatie waarin meerdere
> partijen zijn gehoord en is van mening dat de Commissie en EDEO alle
> redelijke en haalbare stappen hebben ondernomen om de bevolking van de
> Westelijke Sahara adequaat te betrekken. De instemming van Polisario
> Front
> is daarbij niet doorslaggevend.
> Uitbreiding van de geografische reikwijdte is op 19 juli 2019 in werking
> getreden nadat beide partijen hun goedkeuringsprocedures hadden
> doorlopen.
> Sindsdien kunnen producten van oorsprong uit de Westelijke Sahara
> weer onder dezelfde verlaagde invoerrechten of nulrechten worden
> geïmporteerd in de EU.
> 
> Uw Kamer is geïnformeerd over de inzet van de Europese Commissie en
> EDEO in dit kader en de Nederlandse positie ten aanzien van uitbreiding
> van
> de geografische reikwijdte van de protocollen via de geannoteerde agenda
> Raad Buitenlandse Zaken van 16 juli 2018 (Kamerstuk 21 501-02, nr.
> 1895), in
> antwoorden van het kabinet op het schriftelijk overleg Raad Buitenlandse
> Zaken van 16 juli 2018 (Kamerstuk 21 501-02 nr. 1896) en in de
> beantwoording
> van Kamervragen van het lid Diks over dit onderwerp d.d. 17 september
> 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 3217).
> 
> Vraag 8
> Klopt het dat een nieuwe uitspraak wordt verwacht van het Europese Hof
> van
> Justitie over West-Sahara, in het bijzonder over de naleving van haar
> eerdere
> uitspraak in 2016? Zo ja, wanneer wordt deze uitspraak precies verwacht?
> Kunt u de Kamer informeren over de consequenties van de uitspraak zodra
> deze er ligt?
> 
> Antwoord 8
> Er zijn momenteel drie zaken bij het Gerecht van de Europese Unie
> aanhangig
> (T-279/19, T-344/19 en T356/19) waarin Front Polisario verzoekt om
> nietigverklaring van respectievelijk: 1) Besluit (EU) 2019/217 van de
> Raad van
> 28 januari 2019 betreffende de sluiting van de overeenkomst in de vorm
> van
> een briefwisseling tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko
> over
> de wijziging van de Protocollen nrs. 1 en 4 van de Euromediterrane
> overeenkomst
> waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese
> Gemeenschappen en hun lidstaten enerzijds, en het Koninkrijk Marokko
> anderzijds; 2) Besluit (EU) 2019/441 van de Raad van 4 maart 2019
> betreffende
> de sluiting van de partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij
> tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko, het bijbehorende
> uitvoeringsprotocol en de briefwisseling bij de overeenkomst; en 3)
> Verordening
>   (EU) 2019/440 van de Raad van 29 november 2018 betreffende de
> verdeling van de vangstmogelijkheden in het kader van de
> partnerschapsovereenkomst
> inzake duurzame visserij tussen de Europese Unie en het Koninkrijk
> Marokko en het
> bijbehorende uitvoeringsprotocol. Het is nog niet bekend wanneer het
> Gerecht
> uitspraak in deze zaken zal doen.
> 
> Vraag 9
> Kunt u instaan voor de betrouwbaarheid van de handelscijfers van het
> Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tussen Nederland en
> West-Sahara?
> Zo ja, kunt u toelichten waarom u dit kunt? Zo nee, hoe apprecieert u
> dit?
> 
> Antwoord 9
> Het CBS baseert zich voor de in- en uitvoerstromen met landen en
> gebieden
> buiten de Europese Unie op beschikbare informatie uit gegevens van de
> Douane. Deze zijn ontleend aan de douaneaangiftes van bedrijven. Het
> valt
> niet te garanderen dat hiermee de handel tussen Nederland en de
> Westelijke
> Sahara volledig in kaart wordt gebracht.
> Het kabinet hecht dan ook waarde aan de afspraken die de Europese
> Commissie en Marokko hebben gemaakt in het kader van uitbreiding van de
> geografische reikwijdte van de protocollen bij het Associatieakkoord tot
> de
> Westelijke Sahara over jaarlijkse informatie-uitwisseling via het
> associatiecomité.3
> Dit om een beter beeld te krijgen van de economische ontwikkeling in
> de Westelijke Sahara en uitvoer van de Westelijke Sahara naar de EU.
> Deze
> informatie wordt gebruikt om het rapport van de Europese Commissie en
> EDEO over de economische ontwikkeling in het gebied te actualiseren.
> 
> Vraag 10 en 11
> Wordt de herkomst van producten uit de West-Sahara door de douane
> zorgvuldig geregistreerd, of is het risico aanwezig dat producten uit
> WestSahara
> soms als afkomstig uit Marokko worden aangeduid?
> Bent u bereid de zorgvuldigheid van de registratie door de douane van
> producten afkomstig uit West-Sahara te laten onderzoeken? Zo nee, waarom
> niet?
> 
> Antwoord 10 en 11
> Op grond van Europese douanewet- en regelgeving, wordt de marktdeelnemer
> die
> een aangifte bij de Douane indient om goederen in het vrije verkeer te
> brengen
> met toepassing van een preferentiële regeling, geacht de oorsprong van
> de
> goederen aan te geven en in het bezit te zijn van het daarvoor vereiste
> originele oorsprongsbewijs. Dit oorsprongsbewijs moet zijn afgegeven
> door een
> bevoegde autoriteit in het land van uitvoer. De Douane controleert
> risicogericht
> op de juistheid van de oorsprong van goederen. Dat geldt ook voor
> goederen die
> zijn aangegeven met als oorsprong Marokko. Ik zie derhalve geen
> aanleiding om de
> handelwijze van de Douane te laten onderzoeken.
> Het is daarnaast aan het bedrijfsleven om de herkomst van producten
> juist en
> niet-misleidend weer te geven op het etiket van het betreffende goed. De
> NVWA is
> verantwoordelijk voor toezicht en de handhaving en doet dit op basis van
> staand
> interventiebeleid. Consumenten kunnen, indien zij vermoeden dat er
> sprake is van
> misleiding over de herkomst van een product, een klacht indienen bij de
> NVWA.
> 
> 1 Zie https://webgate.ec.europa.eu/sanco/traces/output/MA/FFP_MA_en.pdf.
> 2 Zie
> https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0346R(01)&from=EN.
> 3 Zie
> https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-6222–2020-INIT/en/pdf.
> 
> 
> 
> 
> _______________________________________________
> West-Sahara mailing list
> West-Sahara op ddh.nl <mailto:West-Sahara op ddh.nl>
> http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara
> 
> _______________________________________________
> West-Sahara mailing list
> West-Sahara op ddh.nl
> http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara
> 


Meer informatie over de West-Sahara maillijst