[West-Sahara] Oromalia visolie plunder
fwillems op antenna.nl
fwillems op antenna.nl
Ma Jun 22 10:35:35 CEST 2020
Er is al op 26 mei 2020 een antwoord gekomen op de Kamervragen over het
schip Oromalia dat een lading visolie uit West-Sahara naar Nederland
heeft gebracht. Ik was niet eerder op attent gemaakt. Het is een ronduit
schandalig antwoord waarin zelfs wordt gesuggereerd dat er overleg is
geweest met het Polisario. De opstelling van minister Kaag in de
regering Rutte is nu volstrekt duidelijk: men is zonder reserve
voorstander van het exploiteren van de natuurlijke rijkdom van
West-Sahara onder de Marokkaanse bezetting. Zonder dat er iets tegenover
staat voor de uit het gebied verjaagde bevolking.
---
bron:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=359f1a55-7515-479b-93e9-4e81d89953f2&title=Antwoord%20op%20vragen%20van%20het%20lid%20Diks%20over%20de%20invoer%20van%20een%20lading%20visolie%20afkomstig%20uit%20West-Sahara%20.pdf
Vragen van het lid Diks (GroenLinks) aan de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de invoer van een lading
visolie
afkomstig uit West-Sahara (ingezonden 10 maart 2020).
Antwoord van Minister Kaag (Buitenlandse Handel en
Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 26 mei 2020). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2324.
Vraag 1, 2 en 4
Klopt het dat op of omstreeks 5 maart 2020 een tankerschip met de naam
Oramalia in de haven van Rotterdam is aangekomen met een lading visolie,
die volgens de papieren afkomstig is uit Laayoune in Marokko?
Klopt het dat de betreffende lading visolie in werkelijkheid afkomstig
is uit Al
Ajoen, de hoofdstad van West-Sahara? Indien u hier geen kennis van
heeft,
bent u bereid dit te onderzoeken? Zo nee, waarom niet?
Is er visolie afgeladen van het betreffende tankerschip in Nederland? Zo
ja,
welke herkomst is voor de lading geregistreerd? Wie is de afnemer en wat
is
de eindbestemming?
Antwoord 1, 2 en 4
Op 6 maart 2020 is een tankerschip met de naam Oromalia in de haven van
Rotterdam aangekomen. Vervolgens is het tankerschip Oromalia op 7 maart
2020 doorgevaren naar de haven van Amsterdam. De Douane kan vanwege
haar geheimhoudingsplicht op basis van EU-douanewetgeving geen
informatie verstrekken over de aangiften die zijn ingediend voor de
lading op
het desbetreffende schip (zie artikel 12 van Verordening (EU) nr.
952/2013 van
het Europees parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot
vaststelling
van het douanewetboek van de Unie).
Vraag 3 en 5
Is de betreffende lading van het tankerschip door de Nederlandse
Voedsel- en
Warenautoriteit (NVWA) gecontroleerd? Zo ja, wat was hiervan de
uitkomst?
Zo nee, waarom is dit niet gebeurd, gelet op de taak van de NVWA om toe
te
zien op de juiste documentatie van het herkomstland?
Klopt het dat in Europese regels is vastgelegd dat visolie voor
menselijke
consumptie voor de Europese markt alleen mag worden geproduceerd in een
land dat op een goedgekeurde lijst staat, en dat West-Sahara ontbreekt
op
deze lijst? Maakt dit de invoer van visolie uit West-Sahara onwettig?
Antwoord 3 en 5
Onrechtmatige economische activiteiten zijn uiteraard niet goed.
Economische
activiteiten in de Westelijke Sahara zijn echter niet per definitie
onrechtmatig. Om die reden heeft het kabinet steun verleend aan de
uitbreiding van de geografische reikwijdte van de handelsafspraken met
Marokko in overeenstemming met internationaalrechtelijke randvoorwaarden
en op voorwaarde dat relevante uitspraken van het EU-Hof worden
geëerbiedigd.
Zie ook de beantwoording van Kamervragen van het lid Diks over dit
onderwerp d.d. 17 september 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
2017–2018, nr. 3217).
De NVWA maakt bij importcontrole gebruik van een door de Europese
Commissie vastgestelde lijst van bedrijven die erkend zijn voor export
van
visserijproducten naar de EU. Deze lijst is gepubliceerd op de website
van DG
SANTE en bevat ook bedrijven in de Westelijke Sahara.1 Voor de NVWA is
deze lijst leidend bij importcontrole. Wanneer uit de controle blijkt
dat
zendingen met visolie voldoen aan de EU-regelgeving die van toepassing
is
en de visolie geproduceerd is door bedrijven op de EU-lijst, worden deze
toegelaten tot de EU.
Vraag 6 en 7
Kunt u bevestigen dat, mede gelet op de uitspraak van het Europese Hof
van
Justitie d.d. 21 december 2016 (C-104/16 P), anders omgegaan moet worden
omgegaan met de invoer van producten uit Marokko en producten uit
West-Sahara? Zo nee, kunt u beargumenteren waarom niet?
Welke stappen hebben de Europese Commissie en de Europese Dienst voor
Extern Optreden (EDEO) sinds de in vraag 6 genoemde uitspraak van het
Europese Hof van Justitie ondernomen om overeenstemming te bereiken met
het Front Polisario over de toepassing van handelsafspraken tussen de
Europese Unie en Marokko in West-Sahara?
Antwoord 6 en 7
Op 21 december 2016 heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld dat
het
Associatieakkoord tussen de EU en Marokko en bijbehorende protocollen
(import, oorsprongsregels) niet van toepassing zijn op de Westelijke
Sahara
(Zaak C-104/16 P). Dit had tot gevolg dat producten van oorsprong uit de
Westelijke Sahara niet meer onder verlaagde invoerrechten of nulrechten
zoals afgesproken in het Associatieakkoord mochten worden geïmporteerd
in
de EU. In plaats daarvan vielen deze producten onder het algemene
markttoegangsschema van de EU binnen de Wereldhandelsorganisatie.
Naar aanleiding van de Hofuitspraak hebben de Europese Commissie en
Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) op basis van een door de
Raad
vastgesteld onderhandelingsmandaat met Marokko onderhandeld over
uitbreiding van de geografische reikwijdte van de protocollen bij het
Associatieakkoord tot de Westelijke Sahara.
De Europese Commissie en EDEO hebben zich daarbij ingezet om een brede
groep vertegenwoordigers en belangenorganisaties, inclusief
vertegenwoordigers
van het Polisario Front, zo goed mogelijk te betrekken. Het overgrote
deel van de geconsulteerde partijen heeft zijn visie gedeeld met de
Europese
Commissie. Enkele groepen, zoals de Sahrawi Association of Victims of
Human Rights Violations, hebben daarvan afgezien. De uitkomsten van de
consultaties zijn door de Europese Commissie verwerkt in een verslag.2
Het
kabinet steunt de Commissie in de brede consultatie waarin meerdere
partijen zijn gehoord en is van mening dat de Commissie en EDEO alle
redelijke en haalbare stappen hebben ondernomen om de bevolking van de
Westelijke Sahara adequaat te betrekken. De instemming van Polisario
Front
is daarbij niet doorslaggevend.
Uitbreiding van de geografische reikwijdte is op 19 juli 2019 in werking
getreden nadat beide partijen hun goedkeuringsprocedures hadden
doorlopen.
Sindsdien kunnen producten van oorsprong uit de Westelijke Sahara
weer onder dezelfde verlaagde invoerrechten of nulrechten worden
geïmporteerd in de EU.
Uw Kamer is geïnformeerd over de inzet van de Europese Commissie en
EDEO in dit kader en de Nederlandse positie ten aanzien van uitbreiding
van
de geografische reikwijdte van de protocollen via de geannoteerde agenda
Raad Buitenlandse Zaken van 16 juli 2018 (Kamerstuk 21 501-02, nr.
1895), in
antwoorden van het kabinet op het schriftelijk overleg Raad Buitenlandse
Zaken van 16 juli 2018 (Kamerstuk 21 501-02 nr. 1896) en in de
beantwoording
van Kamervragen van het lid Diks over dit onderwerp d.d. 17 september
2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 3217).
Vraag 8
Klopt het dat een nieuwe uitspraak wordt verwacht van het Europese Hof
van
Justitie over West-Sahara, in het bijzonder over de naleving van haar
eerdere
uitspraak in 2016? Zo ja, wanneer wordt deze uitspraak precies verwacht?
Kunt u de Kamer informeren over de consequenties van de uitspraak zodra
deze er ligt?
Antwoord 8
Er zijn momenteel drie zaken bij het Gerecht van de Europese Unie
aanhangig
(T-279/19, T-344/19 en T356/19) waarin Front Polisario verzoekt om
nietigverklaring van respectievelijk: 1) Besluit (EU) 2019/217 van de
Raad van
28 januari 2019 betreffende de sluiting van de overeenkomst in de vorm
van
een briefwisseling tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko
over
de wijziging van de Protocollen nrs. 1 en 4 van de Euromediterrane
overeenkomst
waarbij een associatie tot stand wordt gebracht tussen de Europese
Gemeenschappen en hun lidstaten enerzijds, en het Koninkrijk Marokko
anderzijds; 2) Besluit (EU) 2019/441 van de Raad van 4 maart 2019
betreffende
de sluiting van de partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij
tussen de Europese Unie en het Koninkrijk Marokko, het bijbehorende
uitvoeringsprotocol en de briefwisseling bij de overeenkomst; en 3)
Verordening
(EU) 2019/440 van de Raad van 29 november 2018 betreffende de
verdeling van de vangstmogelijkheden in het kader van de
partnerschapsovereenkomst
inzake duurzame visserij tussen de Europese Unie en het Koninkrijk
Marokko en het
bijbehorende uitvoeringsprotocol. Het is nog niet bekend wanneer het
Gerecht
uitspraak in deze zaken zal doen.
Vraag 9
Kunt u instaan voor de betrouwbaarheid van de handelscijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tussen Nederland en
West-Sahara?
Zo ja, kunt u toelichten waarom u dit kunt? Zo nee, hoe apprecieert u
dit?
Antwoord 9
Het CBS baseert zich voor de in- en uitvoerstromen met landen en
gebieden
buiten de Europese Unie op beschikbare informatie uit gegevens van de
Douane. Deze zijn ontleend aan de douaneaangiftes van bedrijven. Het
valt
niet te garanderen dat hiermee de handel tussen Nederland en de
Westelijke
Sahara volledig in kaart wordt gebracht.
Het kabinet hecht dan ook waarde aan de afspraken die de Europese
Commissie en Marokko hebben gemaakt in het kader van uitbreiding van de
geografische reikwijdte van de protocollen bij het Associatieakkoord tot
de
Westelijke Sahara over jaarlijkse informatie-uitwisseling via het
associatiecomité.3
Dit om een beter beeld te krijgen van de economische ontwikkeling in
de Westelijke Sahara en uitvoer van de Westelijke Sahara naar de EU.
Deze
informatie wordt gebruikt om het rapport van de Europese Commissie en
EDEO over de economische ontwikkeling in het gebied te actualiseren.
Vraag 10 en 11
Wordt de herkomst van producten uit de West-Sahara door de douane
zorgvuldig geregistreerd, of is het risico aanwezig dat producten uit
WestSahara
soms als afkomstig uit Marokko worden aangeduid?
Bent u bereid de zorgvuldigheid van de registratie door de douane van
producten afkomstig uit West-Sahara te laten onderzoeken? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 10 en 11
Op grond van Europese douanewet- en regelgeving, wordt de marktdeelnemer
die
een aangifte bij de Douane indient om goederen in het vrije verkeer te
brengen
met toepassing van een preferentiële regeling, geacht de oorsprong van
de
goederen aan te geven en in het bezit te zijn van het daarvoor vereiste
originele oorsprongsbewijs. Dit oorsprongsbewijs moet zijn afgegeven
door een
bevoegde autoriteit in het land van uitvoer. De Douane controleert
risicogericht
op de juistheid van de oorsprong van goederen. Dat geldt ook voor
goederen die
zijn aangegeven met als oorsprong Marokko. Ik zie derhalve geen
aanleiding om de
handelwijze van de Douane te laten onderzoeken.
Het is daarnaast aan het bedrijfsleven om de herkomst van producten
juist en
niet-misleidend weer te geven op het etiket van het betreffende goed. De
NVWA is
verantwoordelijk voor toezicht en de handhaving en doet dit op basis van
staand
interventiebeleid. Consumenten kunnen, indien zij vermoeden dat er
sprake is van
misleiding over de herkomst van een product, een klacht indienen bij de
NVWA.
1 Zie https://webgate.ec.europa.eu/sanco/traces/output/MA/FFP_MA_en.pdf.
2 Zie
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0346R(01)&from=EN.
3 Zie
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-6222–2020-INIT/en/pdf.
Meer informatie over de West-Sahara
maillijst