[West-Sahara] Onduidelijkheid rond de Oramalia

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Do Nov 28 21:47:02 CET 2019


Het schip Oramalia dat naar Amsterdam zou varen met een lading visolie
is, volgens de gegevens zijn doorgegegeven aan Marinetraffic, nu
onderweg naar Rotterdam in plaats van Amsterdam.
De laatst doorgegeven positie van het schip is ter hoogte van Casablanca
in Marokko. Er moet nog ruim 2000 kilometer worden gevaren en de
snelheid is 11.2 knopen of rond de 20 kilometer per uur. De aankomst kan
daarmee rond 2 december worden verwacht. De aankomst zoals die is
opgegeven en wordt aangegeven bij Marinetraffic is echter 24 december.

Het is mogelijk dat de Oramalia tussen 2 en 24 december niet naar
Nederland komt maar iets anders gaat doen. Lossen in de Franse haven
Fecamp bijvoorbeeld, waar al eerder visolie is gelost voor het Franse
bedrijf Olvea. Dat bedrijf heeft een Nederlandse tak dat visolie
verwerkt. De visolie tussen Fecamp en Nederland kan dan met tankwagens
gebeuren om zodoende de Nederlandse Douane te omzeilen.

Dat zou te maken kunnen hebben met de motie van het kamerlid Voordewind
die de regering heeft opgeroepen om zich in Europees verband ervoor in
te zetten de correcte etikettering alleen voor alle bezette gebieden te
laten gelden, of niet. Dit om te voorkomen dat alleen producten uit de
door Israel bezette gebieden correct worden gelabeld.

Over de lading visolie die het schip Oramalia op maandag 14 oktober 2019
heeft ingevoerd is door de Stichting zelfbeschikking West-Sahara melding
gemaakt bij de Douane en de Keuringsdienst van Waren die beide moeten
toezien op de juiste vermelding van de oorsprong van invoerproducten.

De invoer van de visolie met het schip Oramalia was in strijd met de EU
voorschriften inzake de hygiëne met betrekking tot voor menselijke
consumptie bestemde visolie. In de betreffende verordening wordt bepaald
dat bij de invoer van visolie voor menselijke consumptie uit een derde
land na 30 April 2009, het land overeenkomstig artikel 11 van
Verordening (EG) nr. 854/2004 voor de invoer van visserijproducten moet
staan vermeld op de lijst derde landen van waaruit invoer is toegestaan.
West-Sahara staat daar niet op.

Drs. Michael Visser van het Team Documentcontrole van de
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaf op 24 oktober de volgende
reactie in een email:

"Aan de NVWA zijn 3 zendingen ter keuring aangeboden. Zoals u reeds
deels had aangegeven in uw onderstaande mail moeten deze zendingen
afkomstig zijn van een erkend land en een erkende inrichting en
vergezeld worden van een voorgeschreven certificaat volgens Verordening
(EG) Nr. 853/2004, Art. 6 en Verordening (EU) Nr. 142/2011, Bijlage XIV,
Hoofdstuk 1.

Bij de keuring is gebleken dat de zendingen hieraan voldoen:
* De certificaten voldoen aan de wettelijke voorschriften.
   Voor de zending visolie bestemd voor diervoeding is dit het model
volgens Verordening (EU) Nr. 142/2011, Bijlage XV, Hoofdstuk 9.
   Voor de zending visolie bestemd voor humane consumptie is dit het
model volgens Verordening (EG) Nr. 2074/2005, bijlage VI, Hoofdstuk IV.
* De bedrijven vermeld op deze certificaten zijn aanwezig op de door de
Europese Commissie vastgestelde lijsten van erkende bedrijven:
https://webgate.ec.europa.eu/sanco/traces/output/non_eu_listsPerCountry_en.htm

Ze staan echter wel op de lijsten van Marokko.
* Marokko is als derde land erkend voor de invoer van visolie zowel
bestemd voor humane consumptie als voor diervoeder (Beschikking
2006/766/EG, bijlage II)"

Deze reactie is duidelijk: onze melding was terecht maar de Voedsel- en
Warenautoriteit beschouwt West-Sahara als Marokkaans gebied.

Voor deze handelswijze geeft men de schuld aan de EU. De heer Visser
schrijft vervolgens:

"Wij zijn voor het uitvoeren van de keuring gebonden aan de Europese
wetgeving en aan de aldaar uitgevaardigde lijsten.
De bevoegdheid van het opstellen van de lijsten met erkende bedrijven
ligt bij de Europese Commissie. Indien bepaalde bedrijven ten onrechte
op de lijsten van Marokko staan dan zal dit door de verantwoordelijken
daar moeten aangepast worden.
De Europese Commissie zal moeten beslissen om West-Sahara aan de
landenlijsten toe te voegen en voor de bedrijven gevestigd in het
betwiste gebied een aparte bedrijvenlijst voor West-Sahara te maken.
Totdat dit uitgevoerd is kunnen wij geen andere beslissing nemen dan
deze zendingen te zien als met een Marokkaans oorsprong."

De Nederlandse regering legt de invoer van producten uit West-Sahara dus
geen strobreed in de weg. De verplichting om de consument juist te
informeren wordt niet nageleefd. De Nederlandse overheid maakt zich
schuldig aan collaboratie met de Marokkaanse bezettingsmacht. Dat is
geen incident maar structureel.
Een nieuwe lading met visolie is dus onderweg.

Frank


Op 25-11-2019 om 00:32 schreef fwillems op antenna.nl:
> De Oramalia komt weer naar Amsterdam.
> De tanker heeft op 20 november visolie geladen in de haven van El Ayun
> in West-Sahara en is daarna opgestoomd naar Las Palmas op de Canarische
> Eilanden. Daar heeft het schip brandstof ingenomen. De lading visolie
> wordt naar de haven van Amsterdam vervoerd waar het schip op 1 december
> wordt verwacht.
> 
> Frank
> 
> _______________________________________________
> West-Sahara mailing list
> West-Sahara op ddh.nl
> http://lijsten.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/west-sahara
> 


Meer informatie over de West-Sahara maillijst