[West-Sahara] presentatie studie conflict tomaten

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Vr Mrt 1 23:25:20 CET 2019

Dag Basema,

Op 20 februari is er inderdaad een bijeenkomst geweest in het Haagse
Asser Instituut voor Volkenrecht over West-Sahara. Professor Pål Wrange
heeft daar twee verhalen verteld. Het eerste was een uiteenzetting over
het internationaal recht en de wetten van zelfbeschikking,
bezetting en verantwoordelijkheden van staten daarbij.
Het tweede was het verhaal van de Zweedse supermarkten die geen tomaten
uit West-Sahara verkopen. De supermarkten doen dat vanwege druk van
consumenten uit ethische overwegingen.
De conclusie die ik er uit heb getrokken is dat de wetten van het
internationaal recht veel minder invloed hebben op de Zweedse
tomatenconsumptie dan het Zweedse gevoel voor wat smaakvol is. En aan de
andere kant is het internationaal recht kennelijk van invloed op het
Zweedse smaakgevoel. Ik ben overigens geen jurist en ook geen kok.
De professor heeft verder aangestipt dat bij het faciliteren van de
Marokkaanse handel in producten uit bezet gebied door de EU ambtelijke
misstappen kunnen zijn begaan. Of, en hoe die bestraft kunnen worden is
niet duidelijk.

Frank