[West-Sahara] Fwd: melding invoer visolie uit West-Sahara

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Ma Dec 2 12:04:26 CET 2019

------- Doorgestuurd bericht --------
Subject: Re: melding invoer visolie uit West-Sahara

Geachte heer Visser,

Dank voor uw antwoord.

Vandaag is het schip Oramalia opnieuw de haven van Rotterdam
binnengelopen. De lading is hoogstwaarschijnlijk opnieuw een lading
visolie uit het door Marokko illegaal bezet gehouden gebied in West-Sahara.

Zoals u in uw antwoord aangeeft bent u gebonden aan Europese wetgeving.
Het Europees Hof van Justitie heeft in diverse uitspraken bepaald dat de
Westelijke Sahara (West-Sahara) geen deel uitmaakt van het grondgebied
van het Koninkrijk Marokko. Marokko en West-Sahara zijn twee
verschillende gebieden waartussen onderscheid moet worden gemaakt.

Visolie bestemd voor humane consumptie moet afkomstig zijn uit een
erkend land en een erkende inrichting en vergezeld worden van een
voorgeschreven certificaat.
West-Sahara is een nog niet gedekoloniseerd land, de kwestie staat op de
agenda van de Veiligheidsraad, en is nog geen erkend land in de zin van
de toe te passen verordeningen bij de invoer van visolie.

Het gebruik van een certificaat dat voor Marokko geldig is voor een
lading uit West-Sahara, is dus niet mogelijk. Het zou neer komen op
medewerking aan bezettingsactiviteiten. Dat is in strijd met het VN
charter, en de Nederlandse grondwet die respect voor de internationale
rechtorde voorschrijft.
Mijn vraag is op welke grond u de beslissing heeft genomen om bij de
invoer van visolie uit West-Sahara oorsprongcertificaten te gebruiken
die slechts geldig zijn voor Marokko.
Hoe legt u het de Nederlandse consument uit dat de herkomst-vermelding
voor producten uit Marokko niet betrouwbaar is?

Overigens is onlangs in de Tweede Kamer een motie aangenomen die pleit
voor correcte etikettering van producten uit alle bezette gebieden.

Het vruchtgebruik van de natuurlijke rijkdommen in een bezet gebied is
alleen rechtmatig als daarbij toestemming is verleend door de
rechtmatige eigenaren. In West-Sahara zijn dat de oorspronkelijke
bewoners, vertegenwoordigd door het Front Polisario, maar niet de
Marokkaanse bezetters en kolonisten. Bij alle invoer van producten uit
bezet gebied bestaat het risico dat die toestemming niet is verleend.
Als natuurlijke rijkdommen worden verscheept zonder toestemming spreekt
men over plunderen.
Heeft u over de rechtmatigheid van de invoer van visolie uit West-Sahara
contact gezocht met het Ministerie voor Buitenlandse Handel of met de
vertegenwoordiging van het Front Polisario in Nederland?

Ik verzoek u hierbij de lading van het schip Oramalia dat vandaag is
binnegelopen en volgens de haven-website zal aanleggen bij de Nieuwe
Maas VOPAK 621, te controleren op de juistheid van de herkomst vermelding.

Hoogachtend,

Stichting Zelfbeschikking West-Sahara
Frank Willems