[West-Sahara] Kamerbrief over situatie in Marokko en de Westelijke Sahara

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Do Jun 21 23:46:14 CEST 2018

Datum 21 juni 2018
Betreft Uw verzoek inzake actuele situatie in Marokko en de Westelijke
Sahara

Graag bied ik u, mede namens de Minister voor Buitenlandse Handel en
Ontwikkelingssamenwerking, hierbij de gevraagde brief aan de vaste
commissie voor Buitenlandse Zaken over de actuele situatie in Marokko en
de Westelijke Sahara.

Marokko is voor Nederland een belangrijke partner, waarmee al ruim 400
jaar betrekkingen bestaan. De relatie kent bovendien een speciale
dimensie vanwege het feit dat ca. 400.000 Nederlanders Marokkaanse
wortels hebben. Daarnaast is Marokko een belangrijk land met kansen en
uitdagingen in een instabiele regio aan de grens met Europa.

Een van mijn eerste uitgaande bezoeken als minister van Buitenlandse
Zaken ging daarom naar Rabat voor een uitgebreide kennismaking. Op 20
april jl. heb ik gesproken met premier Othmani, minister van Justitie
Auajjar, minister van Binnenlandse Zaken Laftit, minister voor Migratie
en Marokkanen in het Buitenland Benoutiq en de heer Yazami, voorzitter
van de nationale mensenrechtenraad, alsook uiteraard met de minister van
Buitenlandse Zaken, Nasser Bourita. In de gesprekken heb ik aangegeven
dat Nederland wil investeren in een brede samenwerking op alle terreinen
en dat Nederland ook zaken die minder goed gaan bespreekbaar wil maken.

Tijdens mijn bezoek heb ik veel dossiers in de onderlinge samenwerking
kunnen bespreken. Belangrijke onderwerpen waren het verbeteren van de
bilaterale migratiesamenwerking (terugkeer en overname van
uitgeprocedeerde asielzoekers en irreguliere migranten) en de
samenwerking op sociaal gebied, zoals betere afspraken op de uitvoering
van controles op fraude met Nederlandse bijstandsgelden. Wat betreft de
terugkeer van irreguliere migranten, is recentelijk sprake van een
verbetering. De afspraken op migratie en sociale zaken worden nu
ambtelijk uitgewerkt. Zo ligt er een nieuw Nederlands voorstel om de
samenwerking waar het gaat om de praktische uitvoering van
vermogensonderzoeken om fraude tegen te gaan bij bijstandsuitkeringen
aan te scherpen.

Ook heb ik afspraken gemaakt om de economische samenwerking te
verbeteren (in lijn ook met motie Bouali/Van Den Hul). Zo is met Marokko
afgesproken om op korte termijn een honorair consulaat in Tanger te
openen en worden twee Orange Corners in Rabat en Tanger opgericht om
economische samenwerking, starts-up, investeringen, maatschappelijk
verantwoord ondernemen en culturele partnerschappen te stimuleren.
Marokko waardeert onze inspanningen om het Nederlandse en Marokkaanse
bedrijfsleven met elkaar te verbinden.

Met betrekking tot de situatie in de Rif heb ik aangegeven dat het
toepassen van de rechtsstaatsprincipes noodzakelijk is. Daarnaast is het
bieden van kansen op werk aan de grote aantallen jongeren van belang.
Dat is niet alleen onze zorg en specifiek bij de Nederlanders die banden
hebben met dit gebied, maar ook in het belang van Marokko zelf voor
duurzame ontwikkeling. Het is daarom belangrijk dat waarnemers en
journalisten goed toegang hebben tot de Rif en maatschappelijke
organisaties kunnen spreken. Het verkrijgen van betrouwbare,
eigen informatie is essentieel om met elkaar in gesprek te blijven.
Daarnaast heb ik ook aandacht gevraagd voor de Nederlanders die zich
ongerust maken dat zij mogelijk vervolgd zullen worden voor in Nederland
verrichte activiteiten ter ondersteuning van de Rif-acties wanneer zij
naar Marokko gaan. Mij is verzekerd dat deze niets te vrezen hebben
zolang zij geen overtredingen hebben begaan in Marokko zelf. Zoals
toegezegd bij het AO RBZ van 22 februari jl., is de behandeling van
arrestanten, mede in relatie tot de protesten in de Rif, regelmatig
aangekaart bij de Marokkaanse autoriteiten. In reactie hierop stelden de
Marokkaanse autoriteiten dat gevangenen in verband met de Rif-onrust in
Casablanca meer bezoekmogelijkheden krijgen dan andere gevangenen. Ook
wordt gratis transport ter beschikking gesteld voor familieleden. Het is
van belang dat Marokko de internationale normen voor de behandeling van
gevangenen respecteert.

Op het Westelijke Sahara dossier heb ik aangegeven dat een politieke
oplossing binnen VN-kader moet worden gevonden. Nederland heeft
vertrouwen in VN-gezant, Horst Köhler, en vraagt de partijen met hem te
werken aan een politieke oplossing. Tijdens het debat en verlengen van
het mandaat van de VN-missie voor de Westelijke Sahara, MINURSO, heeft
Nederland als lid van de VN Veiligheidsraad dat ook benoemd. De missie
is met een kort termijn van zes maanden verlengd, zodat snel kan worden
geëvalueerd of Marokko en Polisario tot constructieve stappen kunnen
komen. Nederland volgt de ontwikkelingen nauwgezet.

Naast migratie, sociale zekerheid en mensenrechten is de relatie breed.
Zo werkt Nederland ook op cultureel vlak samen en heeft de opening van
het Nederlands Instituut in Marokko (NIMAR) in 2017 bijgedragen aan het
uitwisselen van academische ervaringen, inzichten en trainingen. Ook op
justitiële, veiligheids- en politiesamenwerking zijn de banden goed. Zo
werken Nederland en Marokko intensief samen als co-voorzitters van het
Global Counterterrorism Forum. In dit forum worden best practices
gedeeld en aanbevelingen gedaan aan de lidstaten.

De bilaterale relaties blijven van groot belang voor zowel Marokko als
Nederland. Komende jaren hoop ik de samenwerking verder te verbeteren;
beter samenwerken waar dat kan en met elkaar in gesprek blijven over
actuele kwesties of problemen waar het moet. Mijn ambtsgenoot en ik
hebben daarom afgesproken elkaar in elk geval jaarlijks te ontmoeten en
op hoogambtelijk niveau vaker in gesprek te gaan. Zo kunnen wij
problemen eerder signaleren, elkaar aanspreken en werken aan een sterke
relatie in het belang van Nederland en Marokko.

De Minister van Buitenlandse Zaken,
Stef Blok

bron:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/21/kamerbriefover-de-actuele-situatie-in-marokko-en-de-westelijke-sahara