[West-Sahara] bijdrage SP EU vertegenwoordiger Anne Mineur

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Do Jun 21 12:37:36 CEST 2018

Vanmorgen besprak de commissie voor Internationale Handel (INTA) de
plannen van de Europese Commissie om een verdrag te sluiten met Marokko.
Dit was mijn bijdrage.

Voorzitter,
Ik wil graag precies weten wat de Commissie nu zegt. De leden van INTA
hebben zich herhaaldelijk heel duidelijk uitgesproken over het verdrag
dat de Europese Commissie wil sluiten met Marokko, inclusief de bezette
Westelijke Sahara. Er ligt een uitspraak van het Europese Hof van
Justitie die een streep heeft gezet door het plan van de Commissie, maar
tot nu toe trok de Commissie zich niets van aan. Mijn collega’s en ik
zijn er keer op keer heel duidelijk over geweest dat we dat niet
accepteren.

Ik wil graag weten of we nu te maken hebben met een werkelijke
beleidsverandering of dat er weer een rookgordijn wordt opgetrokken.  Ik
hoor de Commissie spreken over een brede raadpleging, maar als dat weer
een opiniepeiling is, dan is dat niet voldoende, de bevolking moet zich
hierover kunnen uitspreken.  Als de Commissie denkt dat het EHvJ dit
voorstel steunt, dan stel ik voor dat we het Hof om een nieuwe opinie
vragen.

En ik stel nogmaals de vraag die ik eerder al gesteld heb en waar ik
geen antwoord op krijg: is er ook onderzocht wat de gevolgen van dit
verdrag zijn voor de bewoners van de Rif? De Hirak-beweging wijst er met
regelmaat op dat mensenrechten daar geschonden worden en dat deze regio
ook economisch zwaar onder druk staat, en van vertegenwoordigers van de
Hirak-beweging hoor ik dat de Rif hier helemaal niet van profiteert.
Wie dienen we nu eigenlijk met dit verdrag? Ik ben bang dat dit weer
alleen in het belang is van onze eigen multinationals.

bron: https://www.facebook.com/annemarie.mineur/posts/1950662478297473