[West-Sahara] Fwd: Re: Invoer uit de Westelijke Sahara

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Wo Aug 16 20:14:23 CEST 2017

Beste mensen,

Hierbij mijn reactie op de reactie van Buitenlandse Zaken op mijn mail.
Als hier geen goede reactie op komt, wat ik verwacht, dan wordt het
misschien wel zo'n beetje tijd om rond te kijken voor een advocaat.

groetjes,

Frank

-------- Doorgestuurd bericht --------
Onderwerp: Re: Invoer uit de Westelijke Sahara
Datum: Wed, 16 Aug 2017 20:02:55 +0200
Van: fwillems op antenna.nl
Aan: Schillings, Luc <luc.schillings op minbuza.nl>

Geachte heer Schillings,

Dank voor uw reactie. Ik ben er echter niet tevreden mee en de
onduidelijkheid die is blijven bestaan vind ik verontrustend.

Met verbazing heb ik kennis genomen van uw antwoord op mijn vraag of het
bedrijf Eemswerken advies heeft gevraagd aan de overheid. U laat weten
dat een mogelijk contact tussen een bedrijf en de overheid vertrouwelijk
is. Dat is in dit geval problematisch.

Eemswerken maakt geen geheim van hun activiteiten. Op de website van het
bedrijf staat te lezen:
 "May 20, 2016. DC Eems will carry 100.000 tonnes of Sahara sand from
Morocco, Laayoune to Las Palmas."

Het bedrijf heeft zand uit West-Sahara als Marokkaans bezit verscheept
naar Spanje en maakt daar reclame mee, kennelijk zonder te beseffen dat
zij daarmee internationaal recht schenden. Het betreft immers geen
normale economische activiteit in het bezette gebied maar het
exploiteren van grondstoffen zonder toestemming van de rechtmatige
eigenaar waarbij bovendien de herkomst is vervalst.

De Nederlandse overheid waarschuwt het bedrijfsleven in alle openheid
bij het doen van zaken in West-Sahara.

Nu Eemswerken zelf openbaar heeft gemaakt dat het zand uit West-Sahara
heeft gehaald en als Marokkaans zand in Las Palmas heeft afgeleverd en u
hiervan op de hoogte bent, kan van de Nederlandse overheid verwacht
worden dat het contact opneemt met het bedrijf. Het gaat immers om
handel in strijd met het internationaal recht, en een schending van de
internationale rechtsorde die in het Nederlands belang is. Nu Nederland
samen met Italië een zetel heeft in de Veiligheidsraad kan het
schofferen van het advies van de juridisch adviseur van de
Veiligheidsraad Hans Corell inzake de exploitatie van natuurlijke
rijkdommen in West-Sahara niet met een schouderophalen worden afgedaan.

Mag ik u vragen of de Nederlandse overheid inmiddels zelf het initiatief
heeft genomen om met Eemswerken in contact te treden over het omstreden
strandproject op Las Palmas waarbij zand uit West-Sahara is verscheept
als Marokkaans zand?

Een ander punt is de aanschaf door Rijkswaterstaat van strooizout uit
West-Sahara dat is hier is ingevoerd als Marokkaans product, zoals mij
is bevestigd door de afdeling zeezaken van de Douane. Dat is in strijd
met het advies inzake Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat waarschuwt bij zakendoen in
West-Sahara. Belangrijker is dat het een schending van de internationale
rechtsorde betreft. Zoals u weet is het van belang dat opbrengsten van
grondstoffen uit West-Sahara ten goede komen aan de oorspronkelijke
bevolking. De vertegenwoordiging van de oorspronkelijke bevolking is het
Front Polisario. Die is echter niet op de hoogte gebracht en is niet om
toestemming gevraagd. Men heeft slechts uit de media kunnen vernemen dat
er transporten van grondstoffen uit West-Sahara naar Nederland hebben
plaatsgevonden.
U heeft contact gehad met Rijkswaterstaat over de invoer van het
strooizout. Rijkswaterstaat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken
vragen gesteld over de rechtmatigheid van de handel om er zeker van te
zijn dat de opdrachtverlening voor de levering van strooizout conform
internationale regelgeving is. Bij de beantwoording van de vragen heeft
het ministerie laten weten dat er geen belemmeringen zijn voor gunning
van de opdracht. Daaruit volgt dat er kennelijk een manier is gevonden
om de oorspronkelijke bevolking alsnog afdoende te compenseren zodat de
ontvreemding van het strooizout, en de schending van haar rechten kan
worden gerepareerd.
Mag ik u vragen hoe de opbrengsten in dit geval alsnog ten goede zullen
gaan komen aan de oorspronkelijke bevolking?

Wat betreft de registratie van invoer uit de Westelijke Sahara in
Nederland, geeft u mij het advies te rade te gaan bij het CBS.
Dat heb ik gedaan. Het CBS heeft grote moeite met deze registratie. Ik
heb van de heer Ferry Lapré van de CBS Infoservice per email het
volgende vernomen:

----
 "De statistiek internationale handel in goederen bevat en maakt alléén
gebruik van informatie/geregistreerde douanedata over Nederland.

Dus als een bedrijf zegt dat het goederen uitvoert naar de Westelijke
Sahara, dan is de vuistregel dat deze specificering klopt. Wij weten dus
niets over een eventuele vermenging met de handelscijfers van Marokko of
andere gebieden.

Vwb de invoercijfers: die zijn inderdaad niet bij ons bekend. Wat het
beleid van de Marokkaanse respectievelijk Nederlandse douane is
aangaande in- en uitvoer, en of er toch nog invoercijfers vanuit de
Westelijke Sahara zijn, is eveneens bij ons onbekend. Dit ligt bij beide
instanties."
----

Het CBS staat machteloos en kan geen juiste cijfers produceren over de
handel met het door Marokko bezette gebied. Er is sprake van een blinde
vlek in de informatievoorziening.
Kunt u aangeven of de informatie alsnog kan worden achterhaald?

Informatie over handel met de Westelijke Sahara op de website van de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland moet via de Marokkopagina worden
bereikt.
Waarom is niet gekozen voor een West-Sahara pagina in het landenoverzicht?
De informatie die wordt verstrekt is onevenwichtig. Op de pagina
ontbreekt informatie over het bevrijde deel dat niet door Marokko wordt
bezet. In het oostelijk deel van West-Sahara wordt het feitelijk gezag
uitgeoefend door de Saharaanse republiek. Nederland erkent de republiek
nog niet maar ziet wel het bevrijdingsfront Polisario als de
vertegenwoordiging van het Saharaanse volk.
Op de RVO pagina wordt de onjuiste indruk gewekt dat Marokko het
feitelijk gezag heeft over heel West-Sahara en dat Marokko er de enige
gesprekspartner kan zijn. Er wordt nergens melding gemaakt van het
bestaan van de Saharaanse republiek, of de vertegenwoordiging van het
Front Polisario.
Dat deze onevenwichtigheid geen erkenning van de claim van Marokko op
het gebied impliceert staat er overigens niet vermeld en blijkt ook
verder nergens uit.
Het is voor de nodige duidelijkheid noodzakelijk om informatie over
West-Sahara op een afzonderlijke pagina te presenteren in het
landenoverzicht.

Ik wacht uw reactie met belangstelling af.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Frank Willems