[West-Sahara] douaneverdrag Nederland en Marokko

Frank fwillems op antenna.nl
Di Aug 16 21:27:55 CEST 2016

Inmiddels is het concept douaneverdrag gepubliceerd. In het Frans en het
Nederlands. Van belang is hoofdstuk 11. Daarin wordt beschreven op welk
grondgebied het verdrag van toepassing is...

"Wat het Koninkrijk Marokko betreft, is dit Verdrag van toepassing op
het Marokkaanse grondgebied."
("En ce qui concerne le Royaume du Maroc, le présent Accord s’applique
au territoire marocain.")
Helaas is wat het  Koninkrijk Marokko betreft, ook West-Sahara
Marokkaans grondgebied; en de VN missie MINURSO aldaar een ongewenst
werkverschaffingsproject voor mislukte diplomaten die naar believen het
grondgebied uitgezet kan worden.
In dit verdrag is de mogelijkheid voor internationale zwendel met
producten uit West-Sahara dus listig ingebouwd om door de parlementaire
controle te smokkelen. We moeten afwachten of het de schurken gaat lukken.

 - - -

        HOOFDSTUK XI TERRITORIALE TOEPASSING

Artikel 24

    1. Wat het Koninkrijk Marokko betreft, is dit Verdrag van toepassing
op het Marokkaanse grondgebied.

    2. Wat het Koninkrijk der Nederlanden betreft, is dit Verdrag van
toepassing op het grondgebied in Europa. Het kan evenwel worden
uitgebreid tot andere delen van zijn grondgebied onder voorbehoud van
overeenstemming tussen de verdragsluitende partijen.

    3. Bedoelde uitbreiding is met inachtneming van wijzigingen en
voorwaarden die nader worden vastgesteld en overeengekomen bij
diplomatieke notawisseling en wordt van kracht op de in de notawisseling
aangegeven datum.

 - - -