[West-Sahara] Genocide aanklacht tegen Marokkaanse functionarissen

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Do Apr 16 16:56:34 CEST 2015

Dag Sjors,

Je hebt gelijk. Het zit nog iets anders.

In 2012 is door het Instituut Hegoa van de Universiteit van Baskenland
een lijvig rapport gepubliceerd onder de titel "El Oasis de la
Memoria: Memoria Histórica y Violaciones de Derechos en el Sáhara
Occidental". In het Nederlands: "De Oase van het Geheugen" over de
geschiedenis van de schendingen van de mensenrechten in de
West-Sahara. Het is een document van meer dan 1.000 pagina's in twee
delen met een analyse van de schendingen sinds 1975 op basis van
diepte-interviews en getuigenissen van 261 slachtoffers. In het
verlengde van dat onderzoek ontving de Universiteit van Baskenland in
april 2013 een verzoek van AFAPREDESA, de Saharawi associatie van
verdwenen en vermiste personen, om onderzoek te doen in een regio waar
men vermoedde dat stoffelijke overschotten zouden zijn te vinden. Op
8, 9 en 10 juni 2013 werd dat onderzoek uitgevoerd.
Nog in hetzelfde jaar zijn de uitkomsten van het forensisch onderzoek
gepubliceerd onder de titel "MEHERIS, A possibility of hope".

De rapporten staan online:
Oasis: http://publicaciones.hegoa.ehu.es/publications/281
De Engelstalige samenvatting van MEHERIS:
http://www.vest-sahara.no/files/dated/2013-09-16/mass_grave_report_2013.pdf

Dank je wel voor het commentaar!

Frank