[West-Sahara] P for plunder

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Di Jun 17 16:51:14 CEST 2014

Beste Tiny,

Nog een opmerking over de resolutie. In de draft staat in paragraaf 5 een
aantal aanbevelingen aan Marokko. Onder 5.11 staat dat Marokko wordt
opgeroepen de Geneva Call te ondertekenen.  Dat moet toch een vergissing
zijn?
De Geneva Call is een NGO die het mogelijke maakt dat niet-statelijke
partijen mee kunnen doen aan verdragen. Hoewel de Sahrawi republiek wel
degelijk een staat is, heeft het eenheidsfront Polisario via de Geneva
Call de Sahrawi verbonden aan het verdrag tegen landmijnen. Een andere
mogelijkheid was er kenelijk niet.

Voor Marokko ligt dat anders. Marokko wordt nog steeds erkend als een
staat en moet zich dus als staat aansluiten bij het verdrag tegen de
landmijnen door dat verdrag gewoon te ondertekenen.

En als men dan toch bezig is kan Marokko ook worden opgeroepen om het
verdrag tegen clustermunitie te tekenen!

De tekst die zou moeten worden aangepast is deze:
5.11 sign the Geneva Call for a Total Ban on Anti-Personnel Mines and
accede to the United Nations Convention on the Prohibition of the Use,
Stockpiling, Production and Transfer of Anti-Personnel Mines and on their
Destruction.

met vriendelijke groet,

Frank