[West-Sahara] brief visserijprotocol

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Di Okt 15 18:26:05 CEST 2013

 Wat onaardig van Dijksma om zo vlak voor een debat met die brief te komen.

Er zitten een paar adders onder het gras denk ik.

Adder 1
Er staat:
"In mijn brief van 18 september jl. heb ik aangegeven dat economische
activiteiten in ‘non self governing territories’ niet per definitie in
strijd zijn met het internationaal recht. Dergelijke activiteiten mogen
plaatsvinden mits deze ten goede komen aan de oorspronkelijke bevolking
van het gebied."
De staatssecretaris laat zaken weg uit de bepalingen van het
internationaal recht, met name uit het advies van Hans Corell. Die zegt
namelijk dat ook *instemming* vereist is. Er moet worden gevraagd naar de
"wishes" van de bevolking, en dat inderdaad om instemming.

"if further exploration and exploitation activities were to proceed in
disregard of the interests and wishes of the people of Western Sahara,
they would be in violation of the international law principles applicable
to mineral resource activities in Non-Self-Governing Territories."
( http://www.arso.org/UNlegaladv.htm )

Adder 2
Verder is de brief niet duidelijk hoe het deel van de oorspronkelijke
bevolking dat is *gevlucht* voor Marokko profijt zal hebben bij het
verdrag.
Ook wordt voorbijgegaan aan de oorspronkelijke bevolking in het *niet door
Marokko bezette deel* van West-Sahara.
Marokko voert *niet* het de facto bestuur in het *gehele* gebied, zoals
wordt gesteld.

De staatssecretaris zegt ten onrechte:
"De vraag of het protocol in overeenstemming is met het internationaal
recht hangt af van de wijze waarop Marokko na overleg in het Gemengde
Comité het protocol implementeert."
Marokko *kan* het protocol niet implementeren - Marokko voert immers niet
het de facto bestuur over het hele gebied of de bevolking. Bovendien moet
eerst het protocol in overeenstemming zijn met het internationaal recht
VOORDAT het wordt geďmplementeerd.

"Nederland zal zich daarom bij de besluitvorming onthouden van stemming."
Dat is laf. Denemarken zal TEGEN stemmen.

Dit visserijverdrag moet een plaats krijgen in de vredesonderhandelingen
onder leiding van Christopher Ross!

  Frank