[West-Sahara] Aanpassing

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Vr Okt 4 12:33:15 CEST 2013

Geachte heer van Straaten,

Na overleg met het ministerie van Economische Zaken heeft u besloten twee
alinea's uit het rapport "De ontwikkeling van retail en voedselverwerkende
industrie in Marokko, Algerije en Tunesië" te verwijderen en te vervangen
door een andere. Daarmee wordt de verkeerde informatie, dat West-Sahara
een deel van Marokko is, gecorrigeerd.

De verwijderde alinea's waren de enige in het rapport waarin West-Sahara
wordt genoemd. Ik begrijp dat door uw verbeteringen thans West-Sahara in
het geheel niet meer wordt genoemd. Daardoor is uw rapport onvolledig. Wat
in een advies voor ondernemers in de Maghreb moet worden benoemd, en niet
verzwegen, is dat rond West-Sahara een conflict speelt met grote politieke
en economische gevaren.

Een voorbeeld daarvan is het volgende. Marokko heeft West-Sahara
administratief ingelijfd. Dat heeft onder meer tot gevolg dat de
Marokkaanse douane voor producten uit West-Sahara onjuiste certificaten
van oorsprong moet verstrekken, certificaten waarbij de landcode EH voor
West-Sahara is gewijzigd in MA voor Marokko. Indien op grond van deze
onjuiste certificaten een beroep wordt gedaan op preferentiële regelingen
in het kader van het EU verdrag met de Maghreb-landen is dat onterecht en
is er wellicht sprake van een economisch misdrijf.

Verder wil ik u nogmaals wijzen op het bestaan van grote
vluchtelingenkampen in het zuiden van Algerije waarin een groot deel van
de oorspronkelijke bewoners van West-Sahara hun toevlucht hebben gezocht
nadat zij door het Marokkaanse leger werden verjaagd. De vluchtelingen
moeten rondkomen van humanitaire hulp en hebben gebrek. In de Maghreb ziet
men westerse ondernemers in samenwerking met Marokkaanse partners de grote
natuurlijke rijkdommen in West-Sahara exploiteren, en daarmee in feite
deze vluchtelingen bestelen. Het is naar mijn mening maatschappelijk niet
verantwoord, en zelfs onethisch, om de kwestie die ten grondslag ligt aan
deze explosieve economische verhoudingen, en de verontwaardiging daarover
in de regio, onbenoemd te laten in een advies aan ondernemers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen een kwestie van het
mijden van risico-gebieden. Er bestaan mogelijkheden voor ondernemers in
West-Sahara, zowel in het door Marokko beheerste als in het Saharawi
gebied. Buitenstaanders, ook ondernemers, kunnen een positieve invloed
hebben op conflictsituaties. Voorwaarde is dan wel dat men over goede
informatie beschikt.

Ik verzoek u daarom om West-Sahara te noemen in uw rapport en daarbij
minstens het advies van het Ministerie van Economische Zaken over te
nemen.

Hoogachtend,

Frank Willems