[Vredeslijst] Wereldvredesindex 2017: wereld afgelopen jaar iets vreedzamer maar trend blijft negatief

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Zo Aug 20 21:59:23 CEST 2017

Het is teleurstellend dat deze "vredesindex" kritiekloos wordt verspreid.
Ik wil de aandacht vestigen op de kwestie West-Sahara want deze
"vredesindex heeft daar NIETS over te melden. De illegale Marokkaanse
bezetting van West-Sahara is een kwestie die nog steeds de verhouding
tussen Europa en Marokko belast, de onderlinge verhoudingen in Afrika
belast en die hoog op de agenda staat van de Veiligheidsraad. Marokko
voert een politiek van verzwijgen en censuur. De bezetting van
West-Sahara is in en voor Marokko onbespreekbaar. Deze "vredesindex"
werkt mee aan de Marokkaanse politiek van verzwijgen door de hele
kwestie West-Sahara te verdonkeremanen en zelfs de VN vredesmissie
MINURSO niet te noemen en de "vredesindex" is daarmee verdacht.

Wat Marokko zelf betreft heeft deze "vredesindex" het volgende te melden:
"Morocco continues to benefit from a broader degree of political and
social stability than most of its neighbours in North Africa, and
recorded the highest improvement, driven by lower levels of militarisation."
Dat is een conclusie die in strijd is met van de luidkeels uitgedragen
mening van de vele dappere demonstranten in de Rif die met name
demonstreren tegen de ondraaglijke militarisering van het openbare
leven. Het verzet in de Rif tegen het islamitische bewind van Mohamed 6
is nog steeds geweldloos en vreedzaam hoewel de jongeren zwaar worden
geprovoceerd, onder andere door met stenen gooiende politietroepen, en
de vele gewonden en zelfs doden die er inmiddels zijn te betreuren.

De 'vredesindex" is een product van het Institute for Economics and
Peace dat kantoren heeft Sydney, New York, Mexico en Den Haag. Het geld
voor deze ondernming komt van meneer Steve Killelea, een onduidelijke
Australische zakenman.

Australië is overigens een belangrijke afnemer van het fosfaat dat de
Marokkaanse koning uit West-Sahara steelt. Maar ook Nederlandse
ondernemers zien kansen in het bezette gebied, zoals o.a. de Groningse
reder Eemswerken die op de eigen website trots vermeld dat het Saharaans
zand als Marokkaans product naar Las Palmas heeft vervoerd om de
toeristenstranden mee op te hogen. Een ander bedrijf, Zoutbank, heeft
uit West-Sahara strooizout gekocht en als Marokkaans product aan het
Nederlandse Rijkswaterstaat verkocht.

Sinds 1976 is een groot deel van de bevolking van West-Sahara verjaagd.
Zij wonen in vluchtelingenkampen in de Algerijnse woestenij. Sinds 1991
is er een staakt-het-vuren. Er is geen ontwikkeling in het vredesproces
omdat Marokko zich gesteund weet bij het plunderen van het gebied. Het
bevrijdingsfront Polisario waarschuwt al lange tijd dat deze toestand op
den duur onhoudbaar is.

Maar dat zult u niet te weten komen door het lezen van de "vredesindex"
die is opgesteld in lijn met de belangen van een Australische miljonair.

Frank