[Vredeslijst] Burgerdoden door Russische bombardementen in Syrië

Chr. Geerse chr.geerse op tiscali.nl
Di Okt 18 11:53:50 CEST 2016

Beste Frank,

Nog een laatste reactie, want ik denk dat zo langzamerhand de
verschillen en overeenkomsten in onze standpunten wel duidelijk zullen zijn.

Je geeft blijk van inzicht in de geschiedenis van de vredesbeweging en
ik kan een heel eind meegaan in je analyse van de huidige situatie. Er
is inderdaad vaak sprake van een eindeloze ketting waarin oorlog en
vrede elkaar afwisselen. Die ketting breken is waar de radicale
vredesbeweging op uit is en aan werkt. Dat het Polisario overweegt om de
oorlog te hervatten en dus een schakel aan die ketting toe te voegen,
zie ik als een dreigende nederlaag. Er kan niets anders dan meer ellende
uit voortvloeien.

Om een oorlog te winnen heb je de steun van machtige wapenleveranciers
nodig en ik betwijfel of het Polisario die heeft. Bij de geweldloze
strijd, zoals Vredesbeweging Pais en de WRI die voorstaan, is dat niet
nodig. Daar geeft eigen en morele kracht de doorslag. De mogelijkheden
van geweldloze strijd worden nog vaak onderschat. De aard ervan trouwens
ook vaak miskend. Geweldloze strijd vereist taaiheid, moed en vergt ook
slachtoffers. Het zou te ver gaan om hier uitvoerig op de theorie en
praktijk van de geweldloze strijd in te gaan, maar wie er meer over wil
weten kan terecht bij het WRI Handbook for Nonviolent Campaigns
(http://www.wri-irg.org/node/3855). In druk is het ook verkrijgbaar bij
de webshop van het Museum voor Vrede en Geweldloosheid
(www.vredesmuseum.nl).

Met vriendelijke groeten,

Chris Geerse