[Vredeslijst] Burgerdoden door Russische bombardementen in Syrië

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Wo Okt 5 12:36:35 CEST 2016

Beste Chris,

Je stelling dat oorlog een misdaad in zichzelf is klinkt mooi maar is
wel wat kort door de bocht. Het kan zijn dat in alle oorlogen alle
strijdende partijen oorlogsmisdaden begaan. Maar de ene oorlogsmisdaad
is de andere niet. En bovendien gaan oorlogen ergens om, en dat is de
hoofdzaak, de reden voor oorlog kan zijn het afdwingen van een
rechtvaardige vrede.

Daarom is een rechtvaardiging van oorlog wel degelijk mogelijk door
vredesactivisten en dat hebben we de laatste tijd te vaak zien gebeuren.
Stond een organisatie als PAX niet zo ongeveer vooraan in het koor dat
onze strijders toezong die samen met onze bondgenoten Khadaffi en Assad
zouden verjagen? De reden en rechtvaardiging voor de Nederlandse
oorlogsverklaring aan deze twee heersers was het herstellen van
mensenrechten van de onderdanen van de twee despoten, en daarmee de
binnenlandse vrede in die landen. De vredesactivisten in de Nederlandse,
Amerikaanse, Saoedische en Marokkaanse bommenwerpers zijn niet zo
succesvol geweest. De Russische oorlogsmachine blijkt veel effectiever.
Misschien dat de consensus in de vredesbeweging waar PAX bij hoort
hierdoor is verminderd. Ik hoor er niet veel over.

Zelf ben ik geen lid van PAX of hun beweging en ik ben van mening dat
zij liegen over hun motieven om Khaddafi en Assad te bestrijden. Hun
bedoeling is om de gebieden te veroveren die nog niet onder Westerse
invloed zijn. het gaat niet om mensenrechten maar om geld, economische
belangen, en grondstoffen zoals olie en fosfaat.

Hoewel PAX met hun militaire companen de vredesbeweging heeft
geperverteerd is het mijn inziens wel degelijk mogelijk voor
vredesactivisten om een rechtvaardige oorlog te steunen. Als voorbeeld
noem ik de de strijd van de Saharanen tegen Marokko. Die strijd is
rechtmatig volgens het internationaal recht en de strijd van Marokko om
West-Sahara te veroveren is onrechtmatig, ook volgens islamitisch recht.
Althans de Saharanen beroepen zich op het internationaal recht en
Marokko beroept zich op historische rechten.
Afgezien daarvan is het een strijd van nog geen miljoen oorspronkelijke
bewoners tegen dat zich verzet tegen mishandeling en plundering door het
misdadige leger van een volk van 30 miljoen dat altijd wordt gesteund
door Europese machten, de USA en de Arabische Golfstaten.
Sinds 1991 is er een bestand van kracht in West-Sahara. Er is
afgesproken dat er een referendum over de toekomst van het gebied wordt
gehouden. Marokko weigert medewerking, eerst verhuld en tegenwoordig
openlijk. De koning van Marokko heeft aangekondigd dat hij een
treinverbinding wil aan leggen naar het uiterste puntje van West-Sahara
dat nog niet onder Marokkaanse controle is. De bestandsschendingen door
Marokko nemen steeds ernstiger vormen aan. Marokko voelt zich sterk door
westerse steun in ruil voor hun steun aan de strijd tegen het
terrorisme. Te verwachten is dat Marokko de provocaties zo ver opvoert
dat er weer militaire schermutselingen ontstaan waardoor het bestand
wordt opgeheven. De Saharanen zullen het bevrijde gebied dat ze
beheersen verdedigen en de Marokkanen in het bezette gebied aanvallen.

In deze situatie is het niet juist om te zeggen dat elke oorlog
een misdaad in zichzelf is van alle strijdende partijen. Uiteindelijk
gaat het om de strijd van Saharanen tegen genocide door Marokko. Dat is
geen misdaad maar dat is verstandig en dapper en verdient steun. Zeker
van vredesactivisten. Maar wapens hoeft de vredesbeweging niet te
leveren, hulp met bombarderen hoeft ook niet. (Voedsel en medische hulp:
graag. Culturele uitwisseling, technische hulp, agrarische, economische
en technologische adviezen zijn allemaal heel welkom.)

Maar het is wel een misdaad om producten in te voeren uit West-Sahara in
Nederland die zijn samengesteld uit grondstoffen die zijn geplunderd in
het illegaal bezette gebied. Plundering is een oorlogsmisdaad.

Koop daarom geen producten uit Marokko die uit West-Sahara komen.

met vredelijke groet,

Frank