[Vredeslijst] Burgerdoden door Russische bombardementen in Syrië

Chr. Geerse chr.geerse op tiscali.nl
Di Okt 4 15:33:00 CEST 2016

Beste mensen,

In oorlogen begaan alle strijdende partijen oorlogsmisdaden. Dat is een
kenmerk van oorlog. Oorlog is een al een misdaad in zichzelf en daarom
zijn we er tegen.

We moeten ons niet laten verleiden om partij te kiezen op basis van wie
de grootste of meeste oorlogsmisdaden pleegt. Ook niet als daar veel
propaganda voor gemaakt wordt of juist omdat je die propaganda
leugenachtig vindt.

Als je naar het aantal Syrische burgerslachtoffers kijkt die de m.i.
onverdachte organisatie Airwars telt, dan zie je dat de Russen meer
slachtoffers maken dan de coalitie bij hun bombardementen. Dat wil
echter helemaal niet zeggen dat de coalitie en de groepen die zij
steunen nu goed zijn en de tegenpartij slecht. In mijn ogen zoeken ze
allemaal hun gelijk door oorlog te voeren. Daarmee zijn ze allemaal
misdadig bezig. We moeten dus tegen hen allemaal actie voeren en we
moeten hen allemaal ervan trachten te overtuigen dat er betere wegen zijn.

Het zoeken naar oorzaken van oorlogen heeft zin als het een zoeken is
dat in dienst staat van het verzoenen van de strijdende partijen. Vaak
echter vindt elke partij zijn eigen oorzaak en daarmee rechtvaardiging.
Dat komt omdat oorzaken veelal ook weer het gevolg zijn van eerdere
oorzaken. Dat geeft helaas veel mogelijkheden om eigen oorzaken te
kiezen. Daar liggen dus valkuilen waar we als vredesactivisten niet in
moeten stappen.

Met vriendelijke groeten,

Chris Geerse