[Vredeslijst] manifest voor oorlog door P{vdA en andere snuiters

G.Frijstein g.frijstein op hetnet.nl
Za mei 9 10:50:34 CEST 2015

Vrienden,

Op 23 april verscheen er op het internet een /Manifest over versterking
van de Nederlandse defensie/, geďnitieerd door Harry J van den
Bergh,Dick Berlijn, Arend Jan Boekestijn, Lodewijk Castelijn, Hans
Hillen, Cees Homan en Gerrit Valk. en ondertekend door vogeks van
diverse pluimages, lopende van Berlijs opvolger Peter van Uhm, oud
NAVO-voorziiter De Hoop Scheffer tot ons aller Jan Ponk, die zich naast
Frits Bolkesteyn en Mientjan Faver schaart. Het stuk staat op
http://www.pvda.nl/data/sitemanagement/media/2015-

Ik hoef maar een citaat van dit manifest aan te halen: “De verzwakking
van de krijgsmacht is niet alleen te betreuren uit militaire
overwegingen. Uiteindelijk gaat het om de *politieke *betekenis ervan
als instrument van het veiligheidsbeleid” Mat andere woorden: /Sieg Heil/.

Deze ideologische omkering van Marx’ propageren van politieke verovering
als enige middel voor de overwinning van de klassenstrijd is een
perversiteit die afwijkt van elke menselijke moraal en zeker die van het
historisch materialisme dat Marx čn Proudhon zelf voor ogen hadden. En
afgezien daarvan:- wat hewt gaat hier om /mijn /opvatting -  het is de
vraag of dit soort politiek ook langs andere wegen ethisch verantwoord is.

Deze propaganda voor blinde vertrouwen aan het leger – zojuist heb ik
verslagen van Duitse buegers gelezen die de resultaten van dergelijke
propaganda moesten ondervinden in de schuikelders van Berlijn in 1944/45.

Gepropageerd worden:1) “versterking van de Nederlandse krijgsmacht”, met
name 2) ” het expeditionaire karakter {e.a.}van de Nederlandse
krijgsmacht” 3) “een hoger ambitieniveau” /Das Vaterland /– wat dat dan
pook moge zijn – i/oll gröẞer werden/. [ik lan verdorie de ringel-s niet
meer vinden!]  En na die constateringen heb ik de tekst niiet verder
gelezen, omdat het de bekende herhaling van de gebruikelijke offensieve
oorlogspropaganda betekent. Het heeft zelfs niets met veiligheid of
interne landsverdediging te maken, want dat is een zaak die het leger –
dat in dit stuk natuurlijk alle macht wordt toegekend –ook als taak
heeft en vooral als verlengstuk van de politiemacht

Wij zouden een vredesdiner gaan houden over de NATO als bedreiging van
de democratie. In dit stuk staat dat “de Europese landen in Navo-verband
onderpresteren”.  We zullen dus in dat debat  een antwoord moeten vinden
of dat nu werkelijk zo erg is.

Ik zit in de club Oorlog is geen Oplossing. Dat beraadt zich over een
tegenmanifest.

Op 19 mei hebben we een vergadering in de Panderpassage. Komt er
voordien een voorstel tot een tegenmanifest  van Ooslog is geen
oplossing, dan stel ik voor dat op de agenda te plaatsen en daarover een
discussie te voeren. Ik raad dus iedereen het stuk te lezen, voor het
merendeel is het – naar mijn indruk – de bekende fraseologie, die niets
met werkelijke bezorgdheid over ons vaderland en de vrede te maken heeft.

Andere agendapunten op de vergadering, zoals de organisatie van het
vredesdiner en zaken waarbij het HVP betrokken is, zullen in een volgend
bericht worden toegestuurd,

Hartelijke groeten,

Jan Bervoets.