[Vredeslijst] Steun voor advocaat Meindert Stelling

omslag op omslag.nl omslag op omslag.nl
Za mei 10 18:08:17 CEST 2014

(10 mei 2014 - Bericht van Marta Resink)

P E R S B E R I C H T

Steun voor advocaat Meindert Stelling

Eindhoven, 10 mei 2014 -
Anti-kernwapenactiviste Marta Resink schreef een lange brief
aan de Raad van Discpline in Den Haag. Deze Raad behandelt op
12 mei een verzoek tot schorsing van Mr. Meindert Stelling
wegens onwelgevoeglijk taalgebruik in de rechtszaal,
ingediend door de deken van de Orde van advocaten. Resink
heeft in de loop der jaren menig actie en rechtszitting
bijgewoond, zowel als geweldloos activiste en beklaagde, maar
(vaker nog) als belangstellende toeschouwer.

Citaten uit haar brief:

,,Als geweldloze anti-kernwapenactiviste voel ik mij
persoonlijk zeer betrokken bij deze zaak, en zeker bij het
onrecht dat Mr. Stelling dreigt te worden aangedaan door hem
uit zijn ambt als advocaat te schorsen.

Ik ken Mr. Stelling al vele jaren en heb menig rechtszaak
bijgewoond, waarin hij op zijn eigen, gedreven wijze
activisten - ook mij - heeft bijgestaan tijdens de
behandeling van zaken waarbij een kleine overtreding werd
begaan (bijv. het betreden van verboden terrein), om een
grotere misdaad (voorbereiden van misdaden tegen de
menselijkheid) te voorkómen. Volgens mij is dat zelfs een
plicht van iedere burger.''

,,Mr. Stelling heeft mijn grote respect verworven door de
wijze waarop hij activisten juridisch-inhoudelijk bijstaat en
ondersteunt. Wat ik tijdens deze rechtszaken bijna
stelselmatig heb zien gebeuren is, dat zowel Officieren van
Justitie als rechters geen inhoudelijke argumentaties over
het doel van de acties wensen te horen. Frequent werden zowel
verdachten als hun advocaten tijdens hun pleidooien
onderbroken door de rechter, met als reden dat de aangevoerde
argumenten - waaronder verwijzingen naar het Internationale
Humanitaire Recht - niet ter zake deden. Ik heb meegemaakt
dat vooraf aangemelde en ter plaatse aanwezige
getuigen-deskundigen ter plekke door een rechter werden
geweigerd. Diverse keren werd zowel activisten als
raadslieden de mond gesnoerd, (...) In zulke situaties voel
ik me machteloos, rechteloos en soms ook woedend. Ik heb
groot respect voor de activisten en hun advocaten die in
zulke situaties blijven zoeken naar juridische argumenten
waarvoor een rechter zich wel wil openstellen. Met wisselend
resultaat.''

,,Naast hun specifieke functie in de rechtszaal geldt voor
iedere betrokkene: we zijn allemaal mensen, elk met onze
persoonlijke motivaties, karakters, deskundigheden,
ervaringen en gevoelens. Er zijn Officieren van Justitie die
schaamteloos de meest overtrokken 'realiteiten’ schetsen,
beledigende en tendentieuze uitspraken doen en absurde
strafmaatregelen bepleiten; en er zijn OvJ’s die kalm een
objectief betoog houden. Er zijn rechters die iedereen
geduldig aanhoren en laten uitspreken, en er zijn rechters
die hun ongeduld en ongenoegen openlijk tonen (ook mimiek
spreekt boekdelen), en daarvan blijk geven door pleidooien
abrupt af te kappen, getuigen en bewijsmateriaal te weigeren,
etc. Er zijn activisten die hun vooraf afgewogen pleidooi
rustig voorlezen; er zijn activisten die hun standpunten,
motivaties en ervaringen recht voor z’n raap uiten.
Advocaten bereiden hun zaken inhoudelijk terdege voor en
bieden ook de juridische kaders waarbinnen juridische
afwegingen kunnen (moeten) worden gemaakt.''

,,Ieder speelt zijn/haar eigen rol. Binnen deze wirwar van
belangen en overwegingen - en de daaruit volgende
gedachtewisselingen en reacties over en weer, kan de sfeer
soms flink verhit raken: iedereen wil immers goed gehoord
worden. Dat geldt voor alle betrokken partijen, inclusief
rechters. Van een onafhankelijk rechter verwacht ik op z’n
minst objectiviteit, inhoudelijke interesse, een actief
luisterend oor, het vermogen om mee te gaan in juridische
onderbouwingen, adequate vragen en reacties, en ook geduld,
begrip, respect en fatsoen! Door de jaren heen zijn er veel
rechtszaken gevoerd tegen anti-kernwapenactivisten; ik heb ze
lang niet allemaal bijgewoond, maar ben wel een paar keer
getuige geweest van de zichtbare vooringenomenheid van de
dienstdoende rechter. Raadslieden hebben zulke rechters -
m.i. terecht - soms gewraakt. Rechtspraak behoort volstrekt
onpartijdig te zijn!''

En: ,,Het voortbestaan van de wereld en van de mensheid,
heeft grote behoefte aan woorden - en daden! - van mensen die
zich op alle manieren inzetten en uiten om misdaden tegen de
menselijkheid te voorkomen. We hebben woorden en daden nodig
van allerlei aard: van politici, juristen, ethici,
militairen, vredesactivisten, geestelijk leiders, managers,
economen en andere beroepsgroepen - elk in hun eigen woorden
- maar ook woorden en daden van heel veel mensen die zich
vanuit recht vanuit hun hart en geweten uitspreken:

Nooit meer Hiroshima, Nooit meer Nagasaki! Alle kernwapens
de wereld uit!

Ik vertrouw op een respectvolle beslissing van uw raad, en
dus op afwijzing van het schorsingsverzoek t.a.v. Mr.
Meindert Stelling.''

De hele brief is hier beschikbaar:
http://www.omslag.nl/pdf/PleidooivoorMeindertStelling.pdf

-------

Noten voor de pers

Bijlage bij de brief aan de Rad van Discipline:
http://www.vredessite.nl/kernwapens/2003/marta0406.html

Veel meer over (acties en rechtszaken rond) kernwapens in
Nederland: http://vredessite.nl/kernwapens/2013/

Factsheet over modernisering van kernwapens in Nederland:
http://www.vredessite.nl/kernwapens/factsheet-kernwapens-2013.pdf

Uitspraak van het Internationaal Gerechtshof dd. 8 juli
1996: 'Nuclear Weapons Threat and Use Illegal':
http://vredessite.nl/kernwapens/wcp080796.html

Over de Neurenberg Principes:
http://www.vredessite.nl/kernwapens/neurenbergprincipes.html

Marta Resink is komend weekend niet telefonisch bereikbaar.
Wel is ook zij aanwezig tijdens de rechtszitting op 12 mei.

(einde persbericht)

-- Bericht verzonden door
Omslag Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling
voor Marta Resink