[Vredeslijst] International day of Action against Depleted UraniumWeapons
joop de Vries
johannus.devries op chello.nl
Vr Nov 5 14:54:46 CET 2010
Hallo Merijn de Jong en wie dit leest, Vrede en alle goeds!
Jullie oproep werd direct gevolgd door een oiproep van Hans van Iterson van
de NVMP. Daar ben ik bij aangesloten, dus reageerde ik eerst naar hen.
Daarop kwam reactie en vervolgens reageerde ik weer.
Daarvan hierbij een weergave.
WAAROM NU OOK NAAR JULLIE? OMDAT BETERE ACTIE MOET!
-weergave correspondentie- :
Beste Hans,
opnieuw dank voor jouw reactie.
Ik heb zelf ook gezocht op internet en trof het belangwekkende artikel bij:
http://www.motherearth.org/du/dossier2007_nl.pdf:
" Belgie verbiedt als eerste land wapens met verarmd uranium"
Op 20 juni 2007 werd in het Belgisch Staatsblad een wet gepubliceerd die het
gebruik en de productie verbiedt van "inerte munitie en bepantsering die
verarmd uranium of elk ander industrieel vervaardigd uranium bevat".
De hoorzitting met onafhankelijke deskundigen en de talrijke brieven van
bezorgde burgers en wetenschappers hebben in grote mate bijgedragen tot deze
politiek belangrijke beslissing. Op 7 maart 2007 stemde de Belgische
Kamercommissie voor de Landsverdediging unaniem voor het wetsvoorstel.
Tijdens deze stemming waren de vlaamse christendemocratische kamerleden
afwezig. Op het allerlaatste ogenblik werd het woord "wapens" uit het
wetsvoorstel weggelaten en vervangen door "inerte munitie en bepantsering".
Deze wijziging kwam er op uitdrukkelijk verzoek van de vlaamse
liberaal-democraten om het voorwerp van verbod duidelijk te omschrijven
zodat elke mogelijke verwarring met andere wapensystemen vermeden wordt.
Het begrip "inerte munitie" duidt op het feit dat projectielen met verarmd
uranium geen explosieven bevatten die nodig zijn om een doelwit te
vernietigen. Uraniumprojectielen maken louter gebruik van hun kinetische
energie teneinde gevechtstanks effectief te doorboren (en bijkomstig van de
zelfontbrandende eigenschap van tot stofdeeltjes gefragmenteerd verarmd
uranium ).
Op 22 maart 2007 gaven alle 117 aanwezige volksvertegenwoordigers in de
plenaire Kamervergadering hun goedkeuring aan de door de Commissie aanvaarde
tekst. De Senaat besliste om niet te evokeren en bijgevolg werd het
wetsontwerp ter ondertekening voorgelegd aan de minister van justitie en aan
Koning Albert.
(Wet ter aanvulling van de wapenwet wat betreft het verbod op wapensystemen
met verarmd uranium, 33988 Belgisch Staatsblad, 20 juni 2007;
http://www.motherearth.org/du/wet_20_06_07.pdf ) "
Dit ter bemoediging. Als het in België kan, moet het overal kunnen. Hoe dat
te bewerkstelligen!?
Moeten we te rade gaan bij "motherearth"? Of misschien hen de leiding geven
voor acties!
Sinds 2009 is besloten dat KringVoorVredeZutphen slechts incidenteel in
actie zal komen en weer een Vredesbulletin zal laten verschijnen. Dit jaar
hebben we inderdaad maar twee keer een bulletin laten verschijnen (en
stonden we met z'n 2- of 3ën op de markt te Zutphen uit te delen), nl in
maart en in augustus.
Het is te kort dag om morgen ook in actie te komen. Maar deze kwestie
verdient wel degelijk stimulans. Maar wel krachtiger dan wat IKVPaxChristi
wil op hun website: "Onderzoek"...
(ik wil ook hen aanschrijven hierover en wijzen op het reeds in 2007
behaalde succes in België, via http://www.motherearth.org!)
Via hen kwam ik ook achter de uitstekende bijdrage:
Gevraagd: Meer voorzorg en transparantie rond het gebruik van uraniumwapens
Naar aanleiding van de komende stemming in de VN in New York over een
resolutietekst aangaande uraniumwapens, publiceerde de International
Coalition to Ban Uranium Weapons onderstaande discussietekst.
--------------------
De resoluties van de VN-Algemene Vergadering die in 2007
(A/C.1/62/L.18/Rev.1) en 2008 (A/C.1/63/L.26) werden goedgekeurd,
aanvaardden dat conventionele uraniumwapens 1 potentieel de gezondheid van
mens en milieu kunnen schaden. In november 2010 zal de VN-Algemene
Vergadering zich opnieuw buigen over een nieuwe resolutie. Na een
overzichtsstudie over de post-conflict impact en verwerking van
uraniumwapens, die een onderzoeksmissie naar de Balkanlanden omvatte, heeft
de International Coalition to Ban Uranium Weapons (ICBUW) twee
sleutelprincipes bepaald: voorzorg en transparantie, waardoor VN-lidstaten
en internationale organisaties zich moeten laten leiden bij hun houding
tegenover het probleem van de uraniumwapens.
Hoewel er geen grootschalige lange-termijn-studies werden verricht naar de
volksgezondheid in gebieden waar uraniumwapens werden ingezet, suggereren de
resultaten van laboratoriumonderzoek, de ziektepatronen bij veteranen en de
getuigenissen van kankers en aangeboren afwijkingen, dat er een sterk
potentieel voor schadelijke effecten bestaat, tot lang na de inslag van deze
wapens.
Uit de recente geschiedenis blijkt dat gedetailleerd veldonderzoek over de
potentiële impact van het gebruik van uraniumwapens enorm moeilijk is.
Volksverhuizingen, de zwakheid van de naoorlogse gezondheidszorg en de
politieke administratie, en een gebrek aan financiële en technische
assistentie, zullen altijd het ingewikkelde epidemiologische werk in
naoorlogse omgevingen hinderen.
UNEP, het VN-Milieuprogramma, wil voorzorg bij het management van sites die
besmet werden door het gebruik van uraniumwapens. Ten dele is dit te wijten
aan de onzekerheden over het lange termijn gedrag van de munities en hun
restanten. Een brede waaier van factoren zoals het klimaat, het bodemtype,
het landgebruik en de nabijheid van woningen beïnvloedt het risico dat
voortspruit uit de besmetting door uraniumwapens. Hoewel, misschien is de
belangrijkste factor wel technische expertise. De vlugge identificatie, het
veilige management en de lange-termijn-monitoring van besmette plaatsen
vereist een hoog niveau van expertise, en dure gespecialiseerde uitrusting,
wat gewoonlijk ontbreekt in landen die getroffen worden door conflicten. Ook
financiële ondersteuning en politieke wil spelen een cruciale rol maar er is
geen garantie dat deze beschikbaar zijn.
De financiering wordt soms gegarandeerd door inlandse bronnen. Andere staten
proberen financiering te verkrijgen van internationale donoren. Na het
gebruik van uraniumwapens in Irak in 2003, verzocht het Iraakse Ministerie
voor Milieu formeel om steun van UNEP voor een uitgebreide vaststelling van
de besmette plaatsen en voor een ontsmettingsprogramma. UNEP had hiervoor
onvoldoende fondsen. De vrijgemaakte budgetten resulteerden in beperkte
vaststellingen van besmette plaatsen en training van een handvol slecht
uitgeruste Iraakse onderzoekers. Door de in toenemende mate wispelturige
veiligheidssituatie die na het conflict ontstond werd ook het gebruik van
internationale deskundigen ingeperkt.
De besmetting door het gebruik van uraniumwapens beïnvloedt ook de
sociaal-economische gezondheid van de gemeenschappen waar dit wapentype werd
gebruikt. Door het wantrouwen van nationale en internationale overheden kan
de angst voor radioactieve straling vergroten wat de economische wederopbouw
kan belemmeren. In andere gevallen kan de druk op het landgebruik uitmonden
in het gebruik van onveilige besmette plaatsen voor de landbouw, de
huisvesting of de industrie.
Er bestaan geen vlugge reparaties of technologische veranderingen die het
potentiële risico van het gebruik van uraniumwapens kunnen verminderen. Deze
wapens bevatten immers altijd uranium dat steeds chemisch en radioactief
giftig is.
In het licht van deze beschouwingen en van de moeilijke voorspelling van de
impact van besmetting door uraniumwapens, schrijft de logica voor dat een
benadering van voorzorg - van het type dat VN-organen, NGO's en regionale en
nationale parlementen adviseren - uraniumwapens uitsluit.
De conflicten in Irak en de Balkan toonden aan dat het gebruik van
uraniumwapens niet beperkt bleef tot gepantserde doelwitten. Aangezien
uraniumkogels deel uitmaken van de 'standaard gevechtsmix' van
wapenplatformen, is het meer en meer waarschijnlijk dat ze zullen worden
gebruikt bij conflicten. Dit was de oorzaak van het gebruik van
uraniumhoudende munitie tegen civiele infrastructuur, zoals gebouwen en
installaties voor radio-uitzendingen. De besmetting van deze plekken
vergroot duidelijk de mogelijke blootstelling van burgers, aangezien er
aanzienlijke druk zal zijn om sleutelinfrastructuur opnieuw te gebruiken of
om aan wederopbouw te doen op geografisch belangrijke plaatsen.
Een ander resultaat van de diversificatie van de doelwitten was, dat het in
toenemende mate moeilijk geworden is om potentieel gevaarlijke plaatsen te
identificeren, te merken en te omheinen.
Het aantal besmette plaatsen situeert zich in de tien- of honderdtallen en
kan tijdens een langdurig conflict oplopen tot in de duizendtallen.
Naargelang de betrokken wapenplatformen en munities, zal van het uranium dat
vrijgegeven is in het milieu het volume en het risico variëren.
Door deze graad van onzekerheid is de snelle vrijgave van de coördinaten van
de plaatsen waar uraniumprojectielen werden afgevuurd, van cruciaal belang
om significante en vermijdbare blootstellingen van de burgerbevolking te
voorkomen. Blootstellingen gebeuren door inademing van uraniumhoudend stof,
opname van besmet voedsel of water, inzameling van schrootmetaal of het
gebruik van uraniumkogels als souvenir. Ook het personeel van NGO's die in
de besmette regio actief zijn, loopt risico om blootgesteld te worden aan
verarmd uranium.
Artikel 4 van Protocol 5 van de Conventie over chemische wapens (CCW) legde
aan de partijen van gewapende conflicten een norm op voor de opname, het
behoud en de overdracht van gegevens die betrekking hebben op Explosieve
Oorlogsrestanten (ERW). Terwijl de definitie van ERW in het Protocol
betrekking had op wapens die niet behoorlijk werkten of die waren
achtergelaten, blijft het principe van transparantie waardevol.
Het is absoluut noodzakelijk dat de gebruikers van uraniumwapens, daar waar
ze dit nog niet hebben gedaan, de coördinaten van plaatsen waar
uraniumwapens insloegen, snel bekendmaken aan nationale overheden en aan de
Verenigde Naties. Dit is van wezenlijk belang in Irak, waar het gebrek aan
gegevens betekenisvol onderzoek naar de impact van deze wapens belemmert.
Uraniumwapens brengen bij mensen een volledig voorspelbare morele respons
teweeg. Ontdaan van zijn lading veroorzaakt de kwestie op typische wijze
weerzin en ongeloof. Het is onwaarschijnlijk dat hierin verandering komt,
want het gebruik van chemisch en radioactief giftige materialen in
conventionele wapens zal nooit moreel aanvaardbaar zijn. Er is daarom weinig
twijfel aan de steun van het publiek voor de pogingen van staten en civiele
samenlevingen om het gebruik van uraniumwapens in te perken. Dit proces is
inderdaad reeds gestart en in sommige landen reeds goed ontwikkeld. Het is
niet langer een kwestie van of deze wapens zullen worden verboden, maar van
wanneer dit zal gebeuren.
Even belangrijk als wanneer, is de vraag hoe. ICBUW kijkt er naar uit om een
dialoog te openen met staten en relevante internationale organisaties over
de praktische aspecten van de ontwikkeling van een verbod op het gebruik van
uranium in conventionele munities. Uraniumwapens hebben veel gelijkenissen
met landmijnen en clustermunities. De ervaring in de omgang met beide types
van wapens dient het debat van de nodige informatie te voorzien.
Moeten uraniumwapens in de categorie van de Explosieve Oorlogsresten worden
geplaatst of moeten zij de kern vormen van een nieuwe categorie van TRW -
Toxische Oorlogsresten? Kan de Conventie over Chemische Wapens met
uraniumwapens omspringen, of vereisen uraniumwapens een onafhankelijk
verdragsproces? Moet voorzorg, een concept dat verwant is aan het
Internationaal Humanitair Recht en aan de milieuwetgeving de basis vormen
voor toekomstige discussies?
Dit is een vruchtbare grond. We wensen er bij staten die belang hechten aan
de bescherming van de gezondheid van mens en milieu op aan te dringen om de
bovenstaande vragen te exploreren
Voor meer informatie:
International Coalition to Ban Uranium Weapons
www.bandepleteduranium.org
info op bandepleteduranium.org
1 Met het woord uraniumwapen worden pantserplaten en antitankmunitie
aangeduid die het zware metaal verarmd uranium(Engels: depleted uranium)
bevatten teneinde respectievelijk pantserplaten resistenter te maken tegen
de inslag van munitie, en de effectiviteit van antitankprojectielen te
vergroten om oorlogstanks te vernietigen.
Sorry voor het lange stuk, maar 't is de moeite waard, toch?
Vriendelijke groet, Joop.
----- Original Message -----
From: Hans van Iterson
To: joop de Vries
Sent: Friday, November 05, 2010 12:17 PM
Subject: Re: Filmpje International day of Action against Depleted Uranium,
als reactie op Joop's schrijven dd 5-11-2010 aan Hans Iterson:
Dank voor de hint; 20 minuten ervoor kreeg ik dezelfde hint, met erbij:
"Morgen (6 november) is het de International Day of Action against Depleted
Uranium Weapons. Over de hele wereld wordt actie gevoerd voor meer
transparantie over het gebruik van wapens die verarmd uranium bevatten." Dat
is een belangrijke toevoeging.
Maar bij beide ontbreekt de aanwijzing hoe burgers adequaat kunnen reageren.
Publiceer bijvoorbeeld meteen
1. een lijst met plaatsen waar gedemonstreerd wordt
2. adressen waarheen per e-mail kan worden gereageerd
3. wat verder ertoe doet.
Deze kritiek neemt niet weg de waardering voor jullie publikatie.
Met vriendelijke groet, Joop de Vries, Vredesbulletin Zutphen.
5-11-2010 11:59
Beste Joop,
Ja dat ben ik met je eens, het filmpje roept natuurlijk de reactie op: wat
kan ik als burger/enkeling doen?! waar kan ik mijn protest laten horen etc.
Maar ja, het is een IKV/Pax Christi initiatief ik hebmensen alleen maar
gewezen op de informatieve aard van het filmpje. DU (depleted uranium) is
best een inegwikeld odnerwerp en dat wordt op een gedegen wijze inzichtelijk
gemaakt.
Op hun site meldt IKV/Pax:
IKV Pax Christi pleit voor transparantie over het gebruik van deze munitie
en voor technische assistentie in gebieden waar het gebruikt is. Daarnaast
moet een moratorium op het gebruik van verarmd uranium worden ingesteld
totdat duidelijk is wat de lange termijn gevolgen zijn voor mens en milieu.
Momenteel wordt in de 65ste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in
New York een nieuwe resolutie over de effecten van verarmd uranium
bediscussieerd. Deze resolutie roept op tot meer transparantie van lidstaten
die het gebruikt hebben ten einde beter onderzoek te faciliteren en pleit
voor toepassing van het voorzorgsprincipe. IKV Pax Christi hoopt dan ook de
Nederlandse regering haar verantwoordelijkheid zal nemen en in zal stemmen
met deze resolutie.
en zie verder:
http://www.ikvpaxchristi.nl/themas_veiligheid_en_ontwapening_verarmd_uranium.htm
DU is vooral een issue dat binnen de internationale politiek (de VN) moet
worden aangekaard (via onze regering). De NVMP heeft hierover in het
verelden diverse brieven an de politiek geschreven en zelfs, begin 2008, in
samenwerking met Krista van Velzen en Henk van de Keur van Laka een politiek
seminar belegt. Zie bijlagen. Ook Wim Zwijnenburg van IKV heeft daarna nog
een heel goed DU-voorlichtingsrapport geschreven (zie hun website).
Maar goed, voor klachten betreffende de gebrekkige followup die je aan het
filmpje kan geven moet u bij IKV/Pax zijn.
vr. groet,
Hans
----- Original Message -----
From: "Merijn de Jong" <dejong op ikvpaxchristi.nl>
To: <vredeslijst op ddh.nl>
Sent: Friday, November 05, 2010 10:41 AM
Subject: [Vredeslijst] International day of Action against Depleted
UraniumWeapons
Morgen (6 november) is het de International Day of Action against Depleted
Uranium Weapons. Over de hele wereld wordt actie gevoerd voor meer
transparantie over het gebruik van wapens die verarmd uranium bevatten.
Waarom zijn deze wapens zo schadelijk, en wat kunnen we ertegen doen? Je
ziet het in dit filmpje, gemaakt door IKV Pax Christi en de International
Coalition to Ban Uranium Weapons (ICBUW).
http://www.youtube.com/watch?v=Dw06pWtCP6E
_______________________________________________
Vredeslijst mailing list
Vredeslijst op ddh.nl
http://less.ddh.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/vredeslijst
--------------------------------------------------------------------------------
Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
Versie: 8.5.449 / Virusdatabase: 271.1.1/3237 - datum van uitgifte: 11/04/10
08:42:00
Meer informatie over de Vredeslijst
maillijst