[Vredeslijst] Geen onschuldig sprookje

Hans Feddema feddema op wish.net
Vr Aug 27 00:18:34 CEST 2010

Geachte lezer,

Hierbij ontvangt U mijn derde en een na laatste nieuwsbrief dit jaar.
Hieronder een artikel dat verscheen in onder meer Het Parool onder de titel
ŒGeen onschuldig sprookje¹. Binnenkort verschijnt op mijn website een aantal
artikelen die ik onlangs schreef, zowel van actueel politieke als van meer
spirituele aard.

http://www.hansfeddema.nl

Met lieve groet,
Hans Feddema

-----

Geen onschuldig sprookje

Hans Feddema, 23 augustus 2010

Ben net terugvan vakantie in Midden-Frankrijk. Gecombineerd met een leuke
workshop over Carl Jung, archetypen en de innerlijke betekenis van
sprookjes. En dan zie je in Nederland dat het hier ook draait om een
sprookje. Onschuldig of toch niet? Beide visies zie ik vertegenwoordigd in
de acties en ingezonden brieven over een mogelijke coalitie van VVD en het
CDA met de PVV. Met daarin tevens zowel Œde held¹ als Œde demon¹ als
archetypen. Het gaat in deze reacties niet zozeer om de (meer dan) 18
miljard euro aan bezuinigen, ­ ook al kunnen die wel eens veel pijn gaan
doen ­, maar om of het wel of niet zal of mag lukken: een rechtse coalitie,
gedoogd door een populist. Dat deze populist veel kiezers kreeg, is een
prestatie. En zijn kiezers moeten we ernstig nemen. Toch lijkt dit
Œcoalitiesprookje¹ minder onschuldig als je kijkt naar wat er internationaal
gaande is. Ik bedoel de Œkoude oorlog¹ tussen het Œjoods-christelijke¹
Westen en de islam en/of delen van de islamitische wereld. Onlangs toonden
92.000 uitgelekte geheime documenten over de oorlog in Afghanistan aan dat
die vele malen grimmiger was dan gedacht. Die oorlog is bovendien steeds
meer een groot fiasco aan het worden, wat voor president Barack Obama een
grote tegenvaller is. Zijn voorganger trapte in de valkuil terreur te willen
bestrijden met militair geweld. Alles wat je aldus energie geeft, krijgt
energie en wordt met andere woorden sterker, welke rechtvaardiging je er ook
aan geeft. Iets waar Obama zich helaas nog niet direct aan blijkt te kunnen
onttrekken. Ook al begint hij gelukkig wel met het terugtrekken van
militairen uit Irak. Bovendien neemt genoemde Œkoude oorlog met de islam¹ ­
ik generaliseer naar het beeld, dus naar hoe het overkomt bij velen ­, in
Israël en de Palestijnse gebieden tevens zo nu en dan hete vormen aan.
Daarnaast opereert de Amerikaanse CIA ook nog in het geheim in diverse
landen tegen Œmoslimterroristen¹. Op vrij grote schaal zelfs. In dat licht
is de hetze tegen de bouw van een moskee in New York geen kleine zaak, ook
al ligt deze een paar straten verwijderd van Ground Zero. Hier ligt ook mijn
grootste grief tegen VVD en CDA met het geven van extra legitimatie aan een
PVV,waarvan de leider uitgerekend op 11 september zal gaan protesteren tegen
dit gebedshuis, dat overigens tevens plaats inruimt voor een
gemeenschappelijk centrum voor alle gezindten. Er zitten racistische
ondertonen in het programma van de PVV en in de uitspraken van haar leider,
die niet kunnen, zoals dat heet. Maar door in het religieus tolerante New
York internationaal mee te doen aan een hetze tegen de bouw van een moskee,
overschrijdt Wilders een grens. De Republikeinse burgemeester Michael
Bloomberg verdedigde het besluit tot goedkeuring van de bouw overtuigend op
basis van de grondwet en de Amerikaanse traditie van vrijheid van
godsdienst, met tevens de opmerking dat er op 11 september ook moslims
omkwamen. Is er sprake van een strijd tussen de jodendom/christendom en de
islam? Ik denk van niet, ook al zijn er wel extreme groepen in deze drie
religies die dat voorstaan of bevorderen. Indirect zien we dat ook bij een
deel van de activisten in de actie tegen genoemde moskee. Die actie is
spelen met vuur, in die zin dat het de Œkoude oorlog¹ van het Westen met de
islam of met islamieten, waarin we ons zoals geschetst hoe dan ook in
mindere of meerdere mate bevinden, kan doen uitgroeien. Zij die de Koude
Oorlog tussen Œkapitalisme¹ en Œcommunisme¹ meemaakten, weten hoe gevaarlijk
dat kan zijn. Geen onschuldig sprookje dus. Als Wilders dat zelf niet beseft
en niet wil afzien van zijn spreken op 11 september, zou ik als ik Mark
Rutte en Maxime Verhagen was, ­ dit ook tegenover Barack Obama en Michael
Bloomberg ­ niet in zee gaan met hem in een gedoogakkoord, dat Wilders vele
malen meer legitimatie geeft dan het Kamerlidmaatschap.

_____________

Hans Feddema
Nieuwstraat 10
NL-2312 KB Leiden