[Duurzaamlijst] 17 mei: Eigentijdse woongemeenschappen openen hun deuren - thema 2014: Ecologie

omslag op omslag.nl omslag op omslag.nl
Do mei 15 10:39:37 CEST 2014

(15 mei 2014 - Bericht van Federatie Gemeenschappelijk Wonen)

P E R S B E R I C H T

17 mei: Eigentijdse woongemeenschappen openen hun deuren - thema 2014: Ecologie

Utrecht, 15 mei 2014 -
Dit jaar openen meer dan 60 woongemeenschappen op zaterdag
17 mei hun deuren voor geïnteresseerden op de
GemeenschappelijkWonenDag. In de afgelopen jaren deden
voornamelijk Nederlandse woongemeenschappen mee aan deze
bijzondere jaarlijkse happening. Anno 2014 doen nog meer
Belgische ‘Samenhuizen’ projecten mee. Woongemeenschappen
in Frankrijk zijn dit jaar voor het eerst van de partij.

Woongemeenschappen zijn eigentijdse vormen van anders wonen.
Sommige al met een lange bestaansgeschiedenis, anderen zijn
pas gestart of nog in oprichting. Ook in opzet is er een
grote diversiteit aan woongemeenschappen; van centraal wonen
projecten, woonwerk-gemeenschappen, ouderenprojecten tot
ecologische woonvormen. Samen vorm geven aan je directe
woonomgeving. Vanuit idealen, passie, of meer praktische
overwegingen, zoals de behoefte aan onderling contact.

Juiste mix

Josien woont sinds twee jaar in centraal wonen ‘De
Wonenwij’ te Ede. Haar motivatie: ,,Ik wilde graag in een
context wonen, niet alleen ergens in een huisje of op een
flat waar je amper iemand kent. Zelfstandig leven maar wel in
verbondenheid met anderen. Voor mij is ‘De Wonenwij’
daarvoor een juiste mix. Ik vind het fijn om samen
verantwoordelijkheden te dragen en initiatieven te
ontwikkelen. In mijn ogen wordt de reikwijdte breder als je
met meer mensen bent. Dat maakt energie en creativiteit
vrij!’ Een andere bewoner vult aan: ‘Het is ook ideaal
voor kinderen. Zij kunnen samen spelen in de grote
gemeenschappelijke binnentuin. Een veilige en uitdagende
speelplek.’'

Ecologie

De GemeenschappelijkWonenDag staat dit jaar in het teken van
ecologie. Samen een auto delen of ecologisch eten inkopen.
Gebruik maken van zonnedaken en aandacht voor recycling.
Speerpunten als duurzaamheid, energiezuinig en geen
verspilling van materiaal.

In Amsterdam Noord werken enthousiastelingen aan het
realiseren van eco woongemeenschap ‘Cape botanica’. Een
toekomstige bewoner vertelt: ,,Het eerste dat in me opkomt is
de kas op het dak. Lijkt me geweldig om samen met anderen
onze eigen groenten te kweken en te profiteren van elkaars
kennis. Verder vind ik milieu vriendelijk bouwen en zuinig
zijn met energie belangrijke aspecten van dit project. Ik
kijk er enorm naar uit om straks in een woongemeenschap te
wonen met gelijkgestemde mensen.’'

Centraal Wonen Lismortel in Eindhoven heeft een deelauto
project. Margriet vertelt hierover: ,,Bewoners kunnen gebruik
maken van de twee deelauto’s die de hiervoor in het leven
geroepen vereniging rijk is. Leden van de vereniging kunnen
een auto naar behoefte reserveren. Belangrijke motivatie is
het milieu aspect. Je gebruikt de auto selectiever. Ook is er
een sociale overweging. Niet iedereen kan zich een auto
permitteren. Het geheel past in het plaatje van
gemeenschappelijk wonen. Vertrouwen in elkaar is een
voorwaarde, anders werkt het niet.’'

Dynamisch gebeuren

Gemeenschappelijk wonen is een dynamisch gebeuren. En vanuit
deze flexibiliteit kan ingespeeld worden op maatschappelijke
ontwikkelingen. Zoals het actuele gegeven van onderlinge hulp
en het zoveel mogelijk zelfstandig wonen van ouderen.
Woongemeenschappen hebben vaak een gemêleerde
leeftijdsopbouw. Ouderen kunnen terugvallen op de hulp en
aandacht van andere bewoners, zoals boodschappen doen, het
verzorgen van een maaltijd of gewoon, voor menselijk contact.

GemeenschappelijkWonenDag

Een woongemeenschap biedt bewoners gedeelde eigen
verantwoordelijkheid voor woon- en leefomgeving. Iedere
woongemeenschap geeft zelf invulling aan een goede balans
tussen saamhorigheid en zelfstandigheid. Gemeenschappelijk
wonen als een verrijking van jezelf en anderen. Ontdek het
zelf op de GemeenschappelijkWonenDag! Kijk welke
woongemeenschappen bij jou in de buurt meedoen:
www.gemeenschappelijkwonen.nl/gemeenschappelijkwonendag

-------

Noten voor de pers

niet voor publicatie:

U bent als pers ook van harte welkom bij een van onze
woongemeenschappen. Zie voor de deelnemende
woongemeenschappen:
http://www.gemeenschappelijkwonen.nl/gemeenschappelijkwonendag

Neem voor meer informatie contact op met Peter Bakker, via
telefoonnummer 06 125 37 917 of mail naar
info op gemeenschappelijkwonen.nl. Daar kunt u ook namen en
telefoonnummers krijgen van bewoners die kunnen vertellen
over hun persoonlijke ervaringen. En over de aandacht voor
ecologie die er in hun woongemeenschap is.

Overzichtskaart deelnemende projecten:
http://www.gemeenschappelijkwonen.nl//gw-dag-op-de-kaart

(einde persbericht)

-- Bericht verzonden door
Omslag Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling
voor Federatie Gemeenschappelijk Wonen