[Duurzaamlijst] Persbericht: Gabe gekozen als jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling

Communicatie Communicatie op njr.nl
Wo Feb 24 12:10:54 CET 2010

NJR
PERSBERICHT
Utrecht, 24 februari 2010

Gabe gekozen als jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling
21-Jarige student uit Uitgeest laat komende twee jaar de stem van Nederlandse jongeren horen

Na een spannend debat tijdens het evenement European Dreams is Gabe van Wijk gekozen als jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling. Tweehonderd jongeren brachten hun stem uit. Gabe won hiermee van Berend van der Molen uit Lelystad en Mies van Aar uit Wageningen. De verkiezing is georganiseerd door NJR.

Gabe (21, Uitgeest), student Aarde & Economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is ontzettend enthousiast over zijn verkiezing gisterenavond: "Afgelopen week heb ik alleen maar gefantaseerd over hoe het zou zijn om jongerenvertegenwoordiger te worden en nu ben ik het, fantastisch!" Zijn overwinning kwam als een verrassing: "Ik dacht dat een van de andere kandidaten zou winnen, maar nu ben ik het geworden. Dat voelt onwerkelijk en geweldig!"

Nieuwe jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling
NJR begeleidt en adviseert jongerenvertegenwoordigers zodat zij de stem van Nederlandse jongeren kunnen laten horen. De bekendste is wel de jongerenvertegenwoordiger naar de VN, maar ook voor Europese Zaken, UNESCO en duurzame ontwikkeling zijn vertegenwoordigers actief. Zij vormen de schakel tussen jongeren en (politieke) instanties. Samen met de huidige jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling Michaela Hogenboom gaat Gabe op zoek naar de meningen en ideeën van jongeren. Deze bespreken ze vervolgens met onder andere ministers en zelfs de Verenigde Naties.

"Jongeren zijn de toekomst. Het klinkt cliché, maar het is wel waar. Daarom is het eigenlijk heel logisch dat jongeren meepraten en op hoog niveau invloed kunnen uitoefenen. Maar ik wil ook jongeren zelf beïnvloeden. Ik denk dat als je van jongs af aan betrokken wordt bij duurzaamheid het veel vanzelfsprekender is om je verantwoordelijk te gedragen ten opzichte van bijvoorbeeld het milieu. Daarom wil ik jongeren opzoeken op scholen om ze te vertellen over duurzaamheid, maar vooral om er met ze over te praten, interactie is belangrijk," aldus de kersverse jongerenvertegenwoordiger.

NJR
NJR (voorheen de Nationale Jeugdraad) geeft jongeren de kans te laten zien wie ze zijn en wat ze kunnen, of dat nou in hun buurt of bij de VN in New York is. Daarnaast adviseert NJR overheden en allerlei andere organisaties over jeugdbeleid.

Noot voor redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie of vragen:

Iris Ruijs, Afdeling Communicatie, tel 030-2303575, e-mail irisruijs op njr.nl